www.classic-rover.nl
» Home

Home

Rover 10 Special 1938

14.10.2017 een dagje Rover P6.....

WELKOM op deze Rover site !!

WELKOM, we hebben deze Classic-Rover site wederom aangepast en ik wil jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkeling rond de klassieke Rover’s en de bijbehorende ins en outs…….

 

We hebben de site nu een aantal jaren in de lucht en we zien een wereldwijde belangstelling voor het merk Rover……... we proberen de site zoveel mogelijk up to date te houden en we staan altijd open voor suggesties !

Rover’s : de diverse types Rover komen aan bod, met name de P6 zal daarbij uitvoerig aan de orde komen, omdat ik daar persoonlijk de meeste ervaring mee heb. Dit variërend van de P6 2000SC uit 1964, de Estate’s die ik in de collectie heb, tot en met de Rally P6, een replica van de Monte Carlo – uitvoering uit 1965 die we in de Historic Rallye Cup inzetten.

 

Tevens zal ik onderdelen en andere zaken bespreken en aan de hand van foto's weergeven. Ook is het mogelijk advies te verkrijgen voor aankoop of technische zaken. Let wel e.e.a. is op hobbymatige basis en heeft GEEN commercieel karakter, dit geldt voor de onderdelen, alsmede voor het winkeltje ”Roverhome” waar diverse zaken worden tentoongesteld.

 

Ook onderdelen en andere zaken zal ik bespreken en aan de hand van foto's weergeven. Ook is het mogelijk advies te verkrijgen voor aankoop of technische zaken. Let wel e.e.a. is op hobbymatige basis en heeft GEEN commercieel karakter, dit geldt voor de onderdelen, alsmede voor het winkeltje ”het Roverhome” waar diverse zaken worden tentoongesteld.


Op deze pagina (Home) laat ik een aantal auto’s uit mijn eigen Rover-collectie in beknopte vorm de revu passeren......

vrijblijvende INFO over.......

Johan Löwik : Rover P6 2000SC 23 Juni 1964
Johan Löwik : Rover P6 2000SC 23 Juni 1964

Op deze pagina (Home) laat ik een aantal auto’s uit mijn eigen Rover-collectie in beknopte vorm de revu passeren......

  

Ik wil in eerste instantie even het fotoboek onder de aandacht brengen. Hier staan honderden foto's van diverse Rover's in, wil je ook een foto inzenden, svp even mailen naar info@classic-rover.nl

  

Ook hebben we zelf of in onze kennissenkring veel informatie beschikbaar over verschillende Rover type's, maar met name :

 

  •  10/25
  •  P2/P3
  •  P4
  •  P5
  •  P6
  •  SD1
  •  Range Rover Classic

 

INTRODUCTIE................. "paplepel"

Brent Löwik met Opa en Oma / Assen 2004
Brent Löwik met Opa en Oma / Assen 2004

....

Klassieke auto's en oldtimers zijn ons met de paplepel ingegoten. In mijn jonge jaren reed mijn vader (Gerrit Löwik) al in oldtimers rond, met name de gedachte aan de Rover P2, de P4, Humber en diverse Austin's bleven daarbij hangen. Ja inderdaad, met name engelse klassieke auto's. Door de vele reizen van Sr. door Engeland, op zoek naar antiek voor de winkel Löwik Antiek kwam hij vaak in aanraking met destijds al klassieke automobielen... mijn keuze voor een Engels merk als Rover is dus niet zo vreemd...

Op mijn 16e kocht ik mijn eerste Rover P6. Bouwjaar 1970, series I dus, 3500 automaat. Een originele nederlandse auto, die in eerst instantie als directieauto van Nijverdal ten Cate dienst deed. De P6, met zeer weinig kilometers, is daarna bij een werknemer van TC in een oude / lege varkensschuur gestald. Door de aanwezige ammoniakdampen is de auto tot halverwege de deuren compleet weggerot! Zo trof ik deze auto aan in een schuur in Markelo. Auto gekocht en naar Nijverdal gebracht.

Inmiddels zijn we ruim 25 jaar verder. De auto is nog steeds in mijn bezit, de base-unit is klaar. Compleet opnieuw gelast / als nieuw en in de toekomst zullen we deze 1e P6 nog wel een keertje opbouwen.........

DE BRUINE P6 ......met AANHANGER

  

Voor de diverse Rover-evenementen heb ik veel gebruik gemaakt van de “Bruine” Rover P6 2000 TC. Deze van oorsprong Zwitserse auto is sinds 2002 in mijn bezit en echt keihard. De kleur, nu nog Mexico Brown, is ooit een keer op een matige wijze overgespoten. Dit heeft tot resultaat dat je kunt poetsen tot je een ons weegt, echter één regenbui en het is weer mis. De verf-geleerden zijn het niet eens, de één zegt “siliconen”, de ander “vocht onder de lak”. Bijzonderheden aan deze (originele) auto zijn het dubbel remsysteem en de emissie-controle op het spruitstuk (hierover later meer). Deze Rover krijgt 2-jaarlijks de APK-keuring voor z’n kiezen en slaagt iedere keer met vlag en wimpel…… een fijne gebruiksauto!

 

 

 

DE AANHANGER

 

Voor de diverse ROCH-evenementen en het vervoer van de clubshop hebben we medio 2007 een kleine aanhanger gereed gemaakt. Deze uit 1960 stammende en van origine blauwe aanhanger is eveneens in de kleur Mexico Brown gespoten. Het is een leuke combinatie geworden ……

 

DE 2e BRUINE .......

 

De 2e Rover die ik wil bespreken is een P6 2000 TC uit 1971. Deze van oorsprong rode auto (Monza Red) is sinds 1994 in mijn bezit en wordt van top tot teen gerestaureerd. De “kale” body is naar de straler geweest, de kokers zijn er opnieuw ingelast en de body is opnieuw in de verf gezet.

 

 

De opnieuw (Mexico Brown) gespoten body en plaatwerk zien er fantastisch uit, de spuiter heeft na de bruine kleur diverse lagen blanke lak aangebracht, waardoor je een diepe glans in de lak krijgt! De auto zou gereed zijn voor onze trouwdag in 1996, echter, de klus bleek te groot!

 

HET NIEUW OPGEBOUWDE 2200TC BLOK

De van oorsprong 2000 TC-motor is vervangen door een compleet nieuw opgebouwde 2200 TC…….

 

TC.......................

GEVONDEN : VIP........ vrij zeldzaam !

 

GEVONDEN, Dit is een P6 die ik samen met een zilvergrijze SD1-2600S en een bus vol P6-onderdelen kocht in de omgeving van Eibergen. In eerste instantie ging de interesse uit naar de mooi uitziende SD1 en “kreeg” ik de P6 en alle onderdelen er min of meer bij. De boel maar eens uit de schuur gepakt en buiten neergezet.

 

VIP-uitvoering

Eenmaal buiten komen we pas tot de ontdekking wat voor type P6 het is. De RHD P6 3500S blijkt een slechte (bodem verrot!), maar redelijk unieke auto. Dit is een zogenaamde “VIP-uitvoering” bouwjaar 1976, een aantal van de bijzonderheden op de rij.....

 

 

 

 

Het is in de nadagen van de P6 en de SD1 productie loopt al. Rover wil de laatste P6-en opruimen en voert deze uit met een speciaal pakket opties, er zijn er slechts enkele van gemaakt/over.

 

 

Opties:

  •  gespoten in een, let op, METALLIC, grijze kleur ("PLATINUM")
  • Sundym glas,
  • stoffen velours (bruine) bekleding
  • stuurbekrachtiging

 

VIP-uitvoering

December 2008, VIP, een nieuwe body..............

De nu nog "Mexico Brown" body
De nu nog "Mexico Brown" body

Eind 2008 werd er een kale "body" te koop aangeboden door de Roverhal (JW) via het Rovernet. De deal met JW was snel gemaakt en de body opgehaald in Nijkerk.

 

De P6 3500S body is ABSOLUUT GAAF en is nu ontdaan van de laatste onderdelen en bekabeling.

 

In December 2008 is de body naar de straler geweest daarna in de originele metallic kleur Platinum gespoten, waarschijnlijk gaan we de auto voorzien van Minilite 5,5x15” velgen en een elektrisch schuifdak in de kleur metallic zwart .....................

 

 Tevens zullen een trekhaak, LPG-installatie, stuurbekrachtiging en de originele getinte Sundym ruiten worden aangebracht. De binnenzijde zal worden afgewerkt in zwart leer, dit is niet origineel (de VIP waren voorzien van een bruine getinte velours bekleding uit de latere SD1), maar wel chique.

 

Er is bewust voor LPG gekozen, omdat we voornemens zijn de meeste evenementen met de "VIP" te gaan bezoeken

 

VIP : PLATINUM GREY!

De “VIP”, de body is gespoten in de kleur : PLATINUM GREY!

DE 2000 SC.............................. HJ-53-23

Toen wij in 1996 gingen trouwen, was het de bedoeling in onze eigen P6 (2200 TC / Mexico Brown) te trouwen. Echter de restauratie moest grondig gebeuren en de auto leek niet op tijd klaar te komen…. Tijdens een van de toenmalige ROCH Platformvergaderingen bood Ted aan ons te rijden op onze trouwdag, mocht het met de eigen P6 niet lukken.

 

 

Hetgeen geschiedde, nog steeds zijn het schitterende plaatjes als je terugkijkt naar de witte P6 in combinatie met de rode Engelse dubbeldekker waar we de bruiloftsgasten in vervoerden!

 

Medio 2005 sprak ik Ted op een ROCH-evenement, waarbij hij aangaf de P6 op termijn te willen verkopen. Ik heb hem toen aangegeven wel belangstelling te hebben, het was immers “onze” trouwauto en ook nog steeds een van de mooiste van Nederland.

 

Oktober 2007, tijdens “Historie op Assen” kwamen we weer in gesprek over de auto (de auto stond daar ook) en spraken we af om de zaak in Ruinen verder te bespreken / af te handelen. De afspraak was gemaakt en tijdens het bezoek aan Ruinen waren we er snel uit, de prachtige P6 en grote hoeveelheid (gebruikte en nieuwe) onderdelen (keurig verpakt) gaan naar Nijverdal. Uiteindelijk de auto op 20 december ’07 naar Nijverdal gereden, we gebruiken de SC alléén in de zomermaanden en de rest van het jaar staat hij in de stalling.

 

 

DE 2000 SC................specificaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GEGEVENS :

 

Kenteken             :       HJ-53-23

Chassisnr.            :       403-00126-A        

Afgifte deel I     :       23 juni 1964

Motor                   :       4 cilinder, 1.978 cc

Vermogen            :       99 pk bij 5.000 tpm

Koppel                  :       157 Nm bij 2.750 tpm

Kleur                    :       Rover white

                                      Ebony interieur

 

Deze auto met het lage chassisnummer 126, is er eentje uit de overgangsperiode RHD/LHD en heeft een aantal kenmerkende eigenschappen :

 

  • Make-up spiegels aan beide zonnekleppen
  • Motorkapgrendel in het rechter handschoenkastje
  • Choke knop rechts geplaatst
  • Aparte binnenlampjes onder het dashboard, links en rechts
  • Binnenverlichting in de hemel, aan de achterzijde
  • Sierstrips, houtfineer op aluminium
  • RVS rand om de grille badge
  • Kachelhandles robuuster
  • Letters op kofferbak uit gegoten brons / verchroomd

Aanpassingen :

 

1964 door 1e eigenaar     : Coenen schuifdak & toerenteller

loop der jaren : elektronische ontsteking

 

 

Volgens het Gaydon archief:

  

  • Rover P6 2000
  • Chassis number: 403-00126-A
  • Specification: left hand drive - export
  • Colour: White
  • Build date: 29 May 1964
  • Despatched 3 June 1964 to Sieberg, Holland
  • Label number: 119

 

 

Italiaanse import : KEIHARDE basis voor ons project !

Dit is dan de basis geweest (april 2010) de basis geweest van onze Rally P6 2000TC / de basis gegevens :

 

  • Rover 2000 TC
  • Bouwjaar 1967
  • Kenteken AE-15-64
  • eerste toelating 28-02-1967
  • kleur : Zirco Blue

 

 

Deze P6 komt oorspronkelijk uit Italië en is in 1998 naar Nederland gekomen. Ik ben de 3e eigenaar in Nederland. kenmerkend voor de auto zijn de witte knipperlichten aan de voorzijde en de STANDKACHEL (!) die via 230 Volt de motor verwarmt!

 

 

Meer foto’s klik

WINTERPLAATJES..........

 

Hierbij wat foto's van de YA in winterse sferen............

 

DATABASE

Hieronder volgt een link naar een aantal fotoalbums waar ik zoveel mogelijk (door mij) gefotografeerde Rover’s zal weergeven. De bedoeling is, samen met eventuele ingezonden foto’s, alle Rover’s in Nederland kaart te brengen.

 

De volgende categorieën zijn beschikbaar :

 


P2/P3 www.picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/P2P3

P4      www.picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/P4

P5      www.picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/P5

P6      www.picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/P6

SD1   www.picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/SD1

 

 

Heb je aanvullende foto’s (het liefst met gegevens) stuur ze dan naar

 

info@classic-rover.nl

 

 

 

Bij voorbaat dank,

 

Johan Löwik

 

FOTO OVERZICHT / honderden foto's .......!




BEKIJK HET COMPLETE FOTOBOEK !!

klik op onderstaande link ....:



http://picasaweb.google.nl/RoverhomeNL

Een nieuwe aanwinst : Rover 10/25 uit 1931.....

Rover 10/25  uit 1931
Rover 10/25 uit 1931

Deze Rover 10/25 uit 1931 is de nieuwe aanwinst.

 

Een auto met een verhaal….. meer info volgt !!