www.classic-rover.nl

Rover P4

Rover P4 "V8 project" passen en meten !

Het kost even passen en meten, maar de V8 hangt er in, nu afwachten wanneer het nieuw bellhouse met bak binnen is en dan verder.........

Rover P4 "V8 project" passen en meten !

Nieuwe aanwinst P4 100 1960

Nieuwe aanwinst P4 100 1960

Nieuwe aanwinst P4 100 1960

Rover P4 75 Cyclops 1950 "de Groene"

Rover P4 75 Cyclops winter Todo lijstje

Een leuk "gebaar"...

Rover 90 XX-13-05

Deze Rover P4 90 uit 1958 is een originele Nederlandse auto en heeft een uniek kenteken. De datum 1e toelating is 13 mei 1958 en het kenteken is typerend ook 13-05..... toeval!

 

De auto krijgt een grondige restauratiebeurt en zal in- en uitwendig compleet aangepakt worden.

Heerlijk weer om cabrio te rijden .....

Deze week was het af en toe broeierig warm en was het heerlijk weer om cabrio te rijden .....

28-04-2012 De eerste lange rit ...... ROCH Taxatiedag Hoooglanderveen

...... een mooi rijtje !
...... een mooi rijtje !
De traditionele ROCH Taxatiedag was dit jaar weer bij Autobedrijf Berry Smink, het was de eerste "echte" rit met de P4 Cabrio. Ruim 200 kilometer voor de kiezen en lopen als een zonnetje, vooral de Overdrive is heel prettig en schakelt heel soepel in....
 
 
 
Na een druilerig / regenachtig begin, kwam uiteindelijk toch het zonnetje erdoor. Ruim 20 auto's werden ter taxatie aangeboden aan dhr. André Pisa van Ataxaties.

Het was weer gezellig .................................familie(s) Smink, NOGMAALS BEDANKT voor de gastvrijheid en de goede organisatie !!

 

Een mooi rijtje:

P4 95 Cabrio 1963

P5 3 ltr. 1962

Range Rover Classic 1984

Rover P6 2000TC "Monte Carlo replica"

 

 

FOTOKLIK

we hebben een kenteken : AR-39-82 .....!

We hebben het kenteken binnen, na een 2e bezoek aan het RDW voor het inslaan van het chassisnummer, was het dan eindelijk zo ver : AR-39-82 de papieren zijn binnen !!

Na een lange "winterslaap" .... starten en lopen !!

een ZELDZAME nieuwe aanwinst P4 95 Convertible

Binnenkort in Nederland ...................

03-04-2012 : @RDW Almelo

Vandaag met de P4 cabrio naar RDW Almelo geweest en dat viel niet tegen. De auto kwam zonder problemen door de papiercontrole heen, met als bijkomend voordeel dat de RDW de Engelse APK (MOT) over neemt!. De P4 heeft dus automatische een APK keuring, geldig tot medio februari 2013 !!

 

Wel moeten we 12-04 terugkomen om er een chassisnr te laten inslaan, dat was een "dompertje".....

dit is niet voldoende ....

= fraudegevoelig !
= fraudegevoelig !

In the UK wel..... in Nederland niet voldoende....... is natuurlijk wel iets voor te zeggen, is een "beetje" fraudegevoelig op deze manier !

Rover 75 -1950 "Cyclops"

III JGH
III JGH

 

 

 

De Rover P4-75 kenmerkt zich door de opvallende grille met centraal een koplamp. Hij werd gelanceerd op de London Motor Show in 1949. Zijn design was geïnspireerd op dat van de Amerikaanse Studebaker. De speciale grille bezorgde hem de bijnaam ‘Cyclops’, naar de eenogige reus uit de Griekse mythologie. In 1952 werd de koplamp verwijderd om plaats te maken voor een meer conventionele grille. Ook typisch voor P4-modellen is dat koetswerkpanelen uit aluminium geproduceerd zijn. Het is een luxueuze en comfortabele auto mede dankzij de ‘His masters Voice’ radio en het vele leder en hout. Qua transmissie was er een manuele versnellingsbak met 4 verhoudingen. Hij werd bediend met stuurversnelling. De motor was een ‘zescilinder’-motor die 2103 CC bevatte. Hij leverde ongeveer 75 pk. De Rover P4-75 “Cyclops”werd geproduceerd van 1949 t.e.m. 1951.

 

De eerste auto’s hadden een grille met 13 horizontale ribbels. Deze fijnmazige grille in combinatie met de derde lamp gaven de 75 wat koelingproblemen. De grille werd al gau vervangen door eentje met 6 horizontale ribbels, waardoor er een betere koeling ontstond!

Latere P4-types hebben niet meer de karakteristieke grille van de P4-75 Cyclops ……

 

 

Mijn Cyclops(en)

    

Mijn Cyclops(en)

 

P4-75 Cyclops ………….. ik heb van deze, karakteristieke P4, drie stuks in bezit.

 

“III JGH”

De eerste de III JGH is al zo’n 25 jaar familiebezit en zal binnenkort een uitgebreide complete restauratie ondergaan. Er zit veel werk in ondermeer de voorschermen en de A-stijlen.

 

“DE BELG”

Deze auto is in2003 gekocht met de bedoeling als donor te gebruiken, maar…. Deze blijkt in goede staat !! Motor loopt als een zonnetje en, op de matige remmen na, zijn er al heel wat rondjes rond de stalling mee gereden. Dus donorauto zal het wel niet worden, misschien dat er iemand belangstelling heeft om de beide auto’s parallel / gezamenlijk te restaureren……

 

“DE GROENE”

Deze, rijdende op NL-kenteken, Rover P5 75 uit 1950 maakt sinds juni 2009 deel uit van de collectie. Het is een mooi origineel exemplaar, groen van kleur, uiteraard RHD. Het mooie van deze Cyclops is dat het een zeer vroege is. Kenmerkend voor de eerste auto’s zijn o.a. de grille met 13 horizontale ribbels. Deze fijnmazige grille in combinatie met de derde lamp gaven de 75 wat koelingproblemen. De grille werd al gauw vervangen door eentje met 6 horizontale ribbels, waardoor er een betere koeling ontstond! Een ander kenmerk van de vroege type’s zijn de karakteristieke rechthoekige klokken/meters op het dashboard.