www.classic-rover.nl

Rally Rover SD1

12.10.2017 Dashboard

12.10.2017 Dashboard

12.10.2017 Middenconsole

12.10.2017 Middenconsole

4.3.2017 Opbouwen om te passen....

4.3.2017 Opbouwen om te passen....

4.3.2017 Opbouwen om te passen....

4.3.2017 Opbouwen om te passen....

25.11.2016 "Stoeltje passen"

Uitermate tevreden over het resultaat, we hebben veel ruimte boven het hoofd gekregen, extra veiligheid! Verder is de zitpositie tov stuur en pedalbox perfect...... 

25.11.2016 "Stoeltje passen"

25.11.2016 "Stoeltje passen"

We hebben de bodem voor een groot deel uit de SD1 gesneden om meer ruimte (hoogte) te krijgen voor de stoelen. Er is grotendeels een nieuwe profiel versterkte bodemplaat ingezet!

25.11.2016 "Stoeltje passen"

Onderzijde : 2 mm gezette profielen

SD1 dashboard ....

We hebben het dashboard in grote lijnen pas gemaakt en er voor gekozen om het zo origineel mogelijk en historisch verantwoord te houden. Het extra display zullen we dan ook "onzichtbaar" in de middelconsole verwerken ……. De uitstraling van het display zelf kunnen we kiezen, ook hier gaan we voor de “Retro-look”!

Rover SD1 Rally car (3) - “Powerview Display 750”

Naast de PDM’s hebben we ook een bijbehorend bedieningspaneel nodig. We hebben er voor gekozen om het dashboard van de Rover SD1 zo origineel mogelijk en historisch verantwoord te houden. Het extra display zullen we dan ook "onzichtbaar" in de middelconsole verwerken ……. De uitstraling van het display zelf kunnen we kiezen, ook hier gaan we voor de “Retro-look”!

 

 

PowerView 750 display:

•Display gebaseerd op CAN, met volledig modulair ontwerp;

•Makkelijk te bedienen;

•Robuust en betrouwbaar design;

•Configureerbare bedieningsknoppen;

•Lcd-scherm, zichtbaar in direct zonlicht;

•Verwisselbare omlijsting, knopjes, i/o interface en meer;

•Deutsch DT Series 6-Way Connectors, deze gebruiken we ook al in de P6, probleemloos !

Rover SD1 Rally car (1) - “Powerbox”

 

Er moeten om een rally auto te bouwen af en toe belangrijke beslissingen genomen worden. Zo ook bij ons, we moeten aan de gang met het elektrisch systeem en het motormanagement van de V8….. We hebben, samen met Rob Velt (Multiteck), voor onze klassieke Rally Rover SD1 definitief gekozen voor een modern elektronisch systeem voor de verdeling/afzekering van de diverse componenten.

We gaan voor het zogenaamde Powerbox systeem (leverancier : Multiteck ) instaleren, dit systeem o.a. bekend in de Dakar wereld moet een probleemloos elektrisch systeem gaan leveren, zonder “losse” zekeringen en diverse relais. Het systeem bestaat uit een tweetal Power Distribution Module’s (PDM) in combinatie met een PowerView 750 display. Kortom, alles geheel digitaal

Rover SD1 Rally car (2) - “DTA”

Motormanagement DTA S100 PRO

“Engine management in the digital age”

 

Voor het motormanagement en de aansturing van de throttle body’s hebben we gekozen voor het merk DTA-Fast, dit systeem communiceert en is 100% compatible met het Powerbox systeem zoals boven omschreven. We kunnen op deze manier de V8 compleet in-/afstellen zoals we dat willen en middels mapping diverse instellingen van de afstelling van de V8 kiezen terwijl we rijden.

 

DTA S100 Pro / Inputs

 

Krukas en nokkenas sensor

TPS Throttle Position Sensor (gasklep positie)

Koelwater en lucht inlaat temperatuur

2 x Lambda sonde

Olie druk en temperatuur

Luchtdruk inlaatspruitstuk

Brandstofdruk

Voltage accu

Launch en Traction Control

Shift Cut

ALS / Second Map Switch

 

Kortom, we kunnen de V8 geheel monitoren en waar nodig (elektronisch) bijsturen, ook de data van de motor wordt opgeslagen zodat naderhand de boel geanalyseerd kan worden.

We houden je op de hoogte !

oktober 2016 "tunnel aanpassen ivm stoelen!

Om de stoelen goed laag te kunnen plaatsen, hebben we besloten een deel van de (brede) tunnel weg te slijpen. Het geheel zal weer netjes dicht gelast worden, op deze manier winnen we ongeveer 6 cm zithoogte / dus meer ruimte onder het dak/kooi.......

18-2-2016 "basisplaat hydraulische handrem RHD verwijderen"

De huidige basisplaat voor de hydraulische handrem was voor een RHD uitvoering, deze slijpen we weg en lassen er een nieuwe in zogauw we de exacte stoelpositie kennen!

18-2-2016 "werkzaamheden Pedalbox"

Ombouwen van RHD naar LHD en de pedalbox en stuurkolom passend maken, daarna stuurtje & stoel passen, dan weer een mooi stuk verder !

30-1-2016 "stralen body Rover SD1 Computervision!"

30-1-2016 "stralen" SD1

29-1-2016 "afladen bij Straalbedrijf Twente"

23-1-2016

De eerste weken van 2016 druk geweest met het "kaal" maken van de body van de SD1 rally car, doel : binnen- en buitenzijde (deels) gereed maken voor straalbedrijf!

the Golden Wonder Rover SD1

A compilation of clips from the Scottish Rally Championship 1983/4 in the Golden Wonder Rover SD1

18-6-2015 "de mallen voor de kunststof ramen"

De ramen uit de donor SD1 gedemonteerd, deze gaan we gebruiken als mal voor de kunststof ramen ......

16-6-2015 "deuren gedemonteerd"

Om wat meer sleutelruimte te krijgen, hebben we de deuren voorlopig maar gedemonteerd. Op zich beter, kunnen we ook wat gemakkelijker (op de werkbank) de kunststof ramen monteren. Dit keer wel (!) met schuifluikje.

4-6-2015 Dashboard deel 3

2-6-2015 Dashboard deel 3

Vanavond hebben we besteed aan het pas maken van een standaard SD1 dashboard. Links en rechts behoorlijk wat weggeslepen ivm de rolkooi. Uiteindelijk tevreden over het behaalde (voorlopige) resultaat. Nu eerst de vooruit plaatsen om de aansluiting/positie van het daashboard te controleren/fixeren!

2-6-2015 Dashboard deel 2

19-5-2015 "Dashboard passen...."

SD1 dashboard......
SD1 dashboard......

We willen, zoals ook bij de originele Works auto, het standaard dahboard in aangepaste vorm gaan toepassen. Vergt ivm de rolkooi wat passen en meten, maar daar komen we vast wel uit !

19-5-2015 "Begin revisie LHD stuurhuis"

revisie LHD stuurhuis
revisie LHD stuurhuis

We zijn begonnen met de revisie van het LHD stuurhuis. Geheel demonteren, inventariseren en waar nodig de boel vervangen. Daarna gaan we de SD1 ombouwen van RHD naar LHD.....

28-4-2015 "Overzicht achteras met diff en geventileerde schijven"

28-4-2015 "a new start for the SD1"......

Het SD1 project zullen we binnenkort starten, vanavond met diverse mensen lopen brainstormen over hoe bepaalde dingen/aanpassingen aan de SD1 bedoeld zijn. We komen we er wel uit, met name de remmen zien er veelbelovend uit.....

Computervision SD1 en andere rally cars !

Er zijn behoorlijk wat foto's in omloop van de originele Computervision SD1.... Sander Drijber (HRC-lid) is aan het (af)bouwen met de mooie replica. Hier wat beelden van het origineel, maar ook van andere SD1 rally-cars..... klik hier!!

nu nog RHD .....

SD1 rally car !

Mooie en originele (fabrieks) aanpassing ... de dubbele schokdempers aan de achterzijde!

even wat foto's delen.....het werd tijd!

Mooie basis deze Rover SD1....... eerst de Opel Ascona klaar (Grönegau rally / Pinksterweekend) dan volop met deze SD1 verder. Doel : HRC 2015

HET BEGIN IS ER...... de Rally SD1 is binnen !!

17.02.2014 …..

 

Hij stond te koop op een Engelse veiling site en is uiteindelijk aangekocht door Sander Drijber. Sander, reeds lid van de HRC en geen onbekende met klassieke Rover’s, rijdt nu met de Volvo en zal als de Rover eenmaal klaar is, zeker ook met de Rover van start gaan…..

 

Een tipje van de sluier :……

 

een (bijna) complete replica van de Rover Computervision-uitvoering. Afgelopen weekend is de rally Rover opgehaald in Engeland en kan er begin gemaakt worden met inventariseren van het aangekochte. In ieder geval ontbreken (was bekend) de motor en versnellingsbak, maar daar zal een oplossing voor gevonden worden!

We zullen op deze Classic-Rover site speciale aandacht geven om de verdere opbouw en toekomstige verrichtingen van dit “rally monster” te kunnen blijven volgen!

1984 RAC Rally from Tony Pond's Rover Vitesse

Manx Rally 1985