Rally Rover P6 2000TC

RECKENBERG RALLYE 2016

RECKENBERG RALLYE 2016

 

 

Een klein lustrum, we rijden voor de 5e keer de Reckenberg Rallye…. We reden hier met een grote groep Nederlandse (Opel) rally rijders,

 

2 keer 3 proeven en ook hier zeer compact. De 1e proef is voor ons nieuw, een korte sprintproef met mooi afwisselende snelle en technische stukken. Ook deze wedstrijd telt helaas niet mee voor de HRC Cup.

 

De eerste 3 proeven verliepen goed, we reden goede tijden. Zelfs een klein uitstapje op WP2 liep wonderbaarlijk goed af, het naastgelegen akkerland gaf alle ruimte om uit te wijken......

 

Op WP3 viel de Rover stil, eiegenlijk hetzelfde als wat we bij de Grönegau hebben gehad, maar nu was het over en uit. Na de servicemonteurs opgetrommeld te hebben, werd er naast de proef gezocht naar het euvel om te proberen in het 2e deel van de rally te kunnen herstarten. Na veel zoekwerk bleek er uiteindelijk een kabelbreuk te zitten van de voeding naar de bobine…….. zoek dat maar eens op, dus einde oefening, uit de wedstrijd halverwege de rally.

 

Helaas !!, maar volgend jaar zijn we zeker weer in de Reckenberg van de partij !

RALLYE GRÖNEGAU 2016

RALLYE GRÖNEGAU 2016

 

Altijd weer een prachtig evenement, mooi dichtbij huis, gave proeven en zeer compact!

 

Helaas, niet meetellend voor de HRC Cup, maar dat mag de pret niet drukken. We mogen, gezien het feit dat we daar een eigen bocht hebben (Johan’s Corner), zeker niet ontbreken.

 

De wedstrijd verliep zeer voorspoedig, we reden mooi mee in de top 10 van het tussenklassement. Helaas op de laatste proef (6WP) viel de Rover compleet stil, na enkele minuten kregen we de motor weer aan de praat, maar helaas, buiten de tijd. Weg klassement!

 

Terug in de CRRT werkplaats dachten we euvel te hebben gevonden, één van de bevestigingsbouten van de dynamo bleek los getrild en daardoor was er geen massa/lading meer. Uiteindelijk bleek dat niet het euvel, maar daarover later meer!

27-3-2016.....

27-3-2016.....

 

De P6 2000TC motor is klaar en hangt in de P6, nieuwe krukas, nieuwe drijfstang cilinder 1 met hoofdlagers en een nieuwe oliepomp. De oliepomp had behoorlijke slijtagesporen, kijken hoeveel oliedruk we straks hebben, ben benieuwd!

 

9-3-2016 "het seizoen 2016.......VOL AAN DE BAK !!"

9-3-2016 "het seizoen 2016.......VOL AAN DE BAK !!"

 

Voorbereidingen Classic Rover Rally Team voor seizoen 2016 in volle gang:

 

We gaan vol aan de bak, dwz we sleutelen aan 2 projecten. De witte Monte Carlo 2000TC en aan de nieuwe auto de Rover SD1 3500 V8 Computervision Rally car…..!

1622.jpg

Motorisch......

De motor van de 2000TC heeft tijdens de laatste paar bochten van het seizoen 2015 de geest gegeven. De motor is inmiddels gedemonteerd en het blijkt dat we de voorste lagers van de krukas kwijt zijn. Waarschijnlijk een gebrek aan (voldoende) olie…… We vervangen de complete krukas, één drijfstang en de voorste krukaslagers. Verder zullen we de huidige oliepomp vervangen door een iets zwaarder type. Het samenbouwen zal binnenkort weer gereed zijn, zodat we de boel weer kunnen monteren.

 

Versnellingsbak.....

Het schakelmechanisme van de versnellingsbak hebben we opnieuw van vers schroefdraad voorzien, ook dat zit weer zoals het hoort. Tijdens het checken van de koppeling, drukgroep en druklager, kwamen we er achter dat er wat afstandhouders in het druklager ontbraken en dat eea niet soepel liep. Ook dat zullen we de komende tijd definitief aanpakken!

Remmen.......

 Verder gaan we de originele liggende / mechanische handrem terugbouwen en wel om de volgende redenen: 1) de hydraulische staande handrem is voor de Rover (1965) historisch niet verantwoord en 2) de mechanische handrem geeft toch een back up in geval van uitval en/of lekkage aan het remsysteem!

Monte Carlo : het origineel....

Monte Carlo : het origineel....

10-3-2015 "de kop zit er op, de boel staat op tijd..."

10-3-2015 "de kop zit er op, de boel staat op tijd..."

10-3-2015 "Vliegwiel plaatsen"

10-3-2015 "Vliegwiel plaatsen"

6-3-2015 "onderkant blok klaar!"

6-3-2015 "onderkant blok klaar!"

4-3-2015 "zuigers terug plaatsen"

4-3-2015 "zuigers terug plaatsen"

Zuiger/drijfstang per set gewogen, iets aangepast,...... nu nog slechts 1-2 gram onderling verschil.

page loading