www.classic-rover.nl

Rally Rover P6 2000TC

RECKENBERG RALLYE 2016

 

 

Een klein lustrum, we rijden voor de 5e keer de Reckenberg Rallye…. We reden hier met een grote groep Nederlandse (Opel) rally rijders,

 

2 keer 3 proeven en ook hier zeer compact. De 1e proef is voor ons nieuw, een korte sprintproef met mooi afwisselende snelle en technische stukken. Ook deze wedstrijd telt helaas niet mee voor de HRC Cup.

 

De eerste 3 proeven verliepen goed, we reden goede tijden. Zelfs een klein uitstapje op WP2 liep wonderbaarlijk goed af, het naastgelegen akkerland gaf alle ruimte om uit te wijken......

 

Op WP3 viel de Rover stil, eiegenlijk hetzelfde als wat we bij de Grönegau hebben gehad, maar nu was het over en uit. Na de servicemonteurs opgetrommeld te hebben, werd er naast de proef gezocht naar het euvel om te proberen in het 2e deel van de rally te kunnen herstarten. Na veel zoekwerk bleek er uiteindelijk een kabelbreuk te zitten van de voeding naar de bobine…….. zoek dat maar eens op, dus einde oefening, uit de wedstrijd halverwege de rally.

 

Helaas !!, maar volgend jaar zijn we zeker weer in de Reckenberg van de partij !

RALLYE GRÖNEGAU 2016

 

Altijd weer een prachtig evenement, mooi dichtbij huis, gave proeven en zeer compact!

 

Helaas, niet meetellend voor de HRC Cup, maar dat mag de pret niet drukken. We mogen, gezien het feit dat we daar een eigen bocht hebben (Johan’s Corner), zeker niet ontbreken.

 

De wedstrijd verliep zeer voorspoedig, we reden mooi mee in de top 10 van het tussenklassement. Helaas op de laatste proef (6WP) viel de Rover compleet stil, na enkele minuten kregen we de motor weer aan de praat, maar helaas, buiten de tijd. Weg klassement!

 

Terug in de CRRT werkplaats dachten we euvel te hebben gevonden, één van de bevestigingsbouten van de dynamo bleek los getrild en daardoor was er geen massa/lading meer. Uiteindelijk bleek dat niet het euvel, maar daarover later meer!

27-3-2016.....

 

De P6 2000TC motor is klaar en hangt in de P6, nieuwe krukas, nieuwe drijfstang cilinder 1 met hoofdlagers en een nieuwe oliepomp. De oliepomp had behoorlijke slijtagesporen, kijken hoeveel oliedruk we straks hebben, ben benieuwd!

 

9-3-2016 "het seizoen 2016.......VOL AAN DE BAK !!"

 

Voorbereidingen Classic Rover Rally Team voor seizoen 2016 in volle gang:

 

We gaan vol aan de bak, dwz we sleutelen aan 2 projecten. De witte Monte Carlo 2000TC en aan de nieuwe auto de Rover SD1 3500 V8 Computervision Rally car…..!

1622.jpg

Motorisch......

De motor van de 2000TC heeft tijdens de laatste paar bochten van het seizoen 2015 de geest gegeven. De motor is inmiddels gedemonteerd en het blijkt dat we de voorste lagers van de krukas kwijt zijn. Waarschijnlijk een gebrek aan (voldoende) olie…… We vervangen de complete krukas, één drijfstang en de voorste krukaslagers. Verder zullen we de huidige oliepomp vervangen door een iets zwaarder type. Het samenbouwen zal binnenkort weer gereed zijn, zodat we de boel weer kunnen monteren.

 

Versnellingsbak.....

Het schakelmechanisme van de versnellingsbak hebben we opnieuw van vers schroefdraad voorzien, ook dat zit weer zoals het hoort. Tijdens het checken van de koppeling, drukgroep en druklager, kwamen we er achter dat er wat afstandhouders in het druklager ontbraken en dat eea niet soepel liep. Ook dat zullen we de komende tijd definitief aanpakken!

Remmen.......

 Verder gaan we de originele liggende / mechanische handrem terugbouwen en wel om de volgende redenen: 1) de hydraulische staande handrem is voor de Rover (1965) historisch niet verantwoord en 2) de mechanische handrem geeft toch een back up in geval van uitval en/of lekkage aan het remsysteem!

Monte Carlo : het origineel....

10-3-2015 "de kop zit er op, de boel staat op tijd..."

10-3-2015 "Vliegwiel plaatsen"

6-3-2015 "onderkant blok klaar!"

4-3-2015 "zuigers terug plaatsen"

Zuiger/drijfstang per set gewogen, iets aangepast,...... nu nog slechts 1-2 gram onderling verschil.

17-02-2015 "zuigersets uitwegen"

Even de zuigersets uitwegen, we komen tot 2 passende sets, per stel geen gram verschil, echter tussen de sets zo'n 30 gram. Bijslijpen en opnieuw uitwegen de volgende keer !

17-02-2015 "voortgang nieuwe motor"

Mooi opgeschoten.... de nieuwe zuigerverenset is gemonteerd. Nu eerst nog de cilinders honen en nieuwe drijfstanglagers monteren..... dan kan de boel weer in elkaar!

27-01-2015 "Een nieuwe motor bouwen"

We zijn serieus begonnen met het bouwen van de nieuwe motor voor de Rover P6 2000TC Monte Carlo, er moeten een aantal zaken vervangen worden, waaronder :

  • krukas
  • drijfstangen
  • drijfstang lagers
  • zuigerveren
  • krukas keeringaangezien er al overmaatse zuigers in zitten, moeten we op zoek naar de passende zuigerverenset. Alternatief is een ander onderblok, maar liever niet !

Twente Legend Rally 2014, een echte “THUISWEDSTRIJD”…. Altijd weer anders, iets meer spanning, vele vrienden en bekenden die komen kijken en natuurlijk wil je dan (extra) presteren…..

 

Zaterdagmorgen 1 november, stralend weer, was de document controle in Beckum. Daarna konden de stickers geplakt worden en verkennen. De technische controle ging volgens een vast tijdschema, we hadden dus alle tijd om de 4 proeven goed te verkennen.

 

  • Proef 1 (AKZO), Rundkurz, een hele snelle proef, met snelle rechte stukken eindigend in een haaks links of rechts. Ook een klein stukje onverhard, maar dat lag er strak, dus probleemloos, bij! We hadden deze proef in het verleden al eens andersom gereden.
  • Proef 2 (Hengelo-Zuid), de Rundkurz op het industrieterrein Hengelo-Zuid. Ook deze was aangepast en goed uitgezet, de 2 hairpinbochten aan beide einden van de Diamantstraat waren minder scherp neergezet, waarschijnlijk mogelijk doordat er extra chicanes geplaatst waren.
  • Proef 3 (Bentelo), een hele snelle proef, eerder gereden in het verleden, dus verkennen en direct al veel herkenningspunten.
  • Proef 4 (Zeldam), mooie Rundkurz, een oude bekende! Na het verkennen, technische controle bij Garage Schlichter olv Aart Ploeg, zoals altijd doorstaat de Rover dit zonder problemen. De wedstrijddag, zondag 2 november…..

 

Na een rijdersbespreking om 10.30 uur door wedstrijdleider Jan Harmsen is het wachten tot we om 11.32 uur mogen starten vanaf het Serviceterrein bij de firma Thales. Eindelijk op weg naar de 1e proef….

 

Proef 1 gaan we meteen vanaf het begin vol los, we zijn sowieso kansloos in de HRC Intercup en gaan gewoon rijden. De 1e proef verloopt prima, een paar mooie bochten, de auto doet het prima en we scoren een 0,0 …. De ideale tijd !

 

Op proef 2 gaat het ook mooi, de banden houden zich prima, de 2 ltr. moet vol aan de bak en het gaat hard, geen problemen. Ook hier scoren we goed, slechts 0,4 sec van de ideale tijd, we zitten goed in ons ritme! Daarna Service IN, een paar minuten tijd om bij te komen, wat kleine zaken te controleren en klaar te maken voor de volgende 2 proeven.

 

Proef 3, Bentelo verloopt ook weer super, geen foutjes, mooie snelle bochten en de Rover loopt als een zonnetje…….. tot op circa 500 mtr. van de finish er opeens een hoop geratel onder de motorkap vandaan in combinatie met de geur van olie en een hoop rook. Einde oefening…… de motor loopt langzaam aan vast!

 

We moeten nog gaan kijken wat de schade is aan de 2 ltr., maar we gaan ervan uit dat deze compleet is afgeschreven en dat we deze winter een nieuwe motor zullen moeten opbouwen…

Jammer maar helaas, het ging zo mooi in onze thuiswedstrijd, maar het blijft een mechanische sport waarbij blijkt dat het soms “erg kan tegenzitten”, voor ons een jaar om snel te vergeten en we kijken vooruit naar het seizoen 2015 waar we met de nieuwe P6 met V8 van start willen gaan….. TO BE CONTINUED !!

Legend Twente Rally 2014

2 November is het weer zover, de Legend Twente Rally 2014 rondom Hengelo. We zijn druk bezig met de voorbereidingen op de komende Rally, de brandstoftank (gelast) zit er weer in en we hebben er zin in!

 

Een record aantal rijders uit de Historic Rallye Cup (28 equipes!) gaan zondag 2 november a.s. van start in de Legend 2014.

Ook het Classic Rover Rally Team (Löwik-Visser) komt aan de start met de "witte" (Rover P6 2000TC 1967). Het team is na het uitvallen in de Bad Emstal Rallye definitief uitgeschakeld voor de Intercup, de druk is er dus af, we gaan gewoon lekker rally rijden !

 

later meer............ 

 

Ready for Reckenberg Rallye 2014 !!

Rondom Hellendoorn en Nijverdal is iedereen bezig met de voorbereidingen op de komende Hellendoorn Rally...... wij niet, een groepje locale rijders uit de Historic Rallye Cup gaan zaterdag 20 september a.s. van start in de Reckenberg Rallye 2014.

Ook het Classic Rover Rally Team komt aan de start met de "witte". Er is na de laatste rally heel veel werk verricht aan de auto en het voelt allemaal erg goed aan. Nieuwe sinter-koppeling, rondom nieuwe remmen, maar vooral de gewijzigde bevestiging van de schokbrekers aan de voorzijde had de nodige voeten in de aarde....

Even de (locale) deelnemers op een rijtje:

  • Löwik-Visser (Rover P6 2000TC 1967)
  • Edelijn-van Rijn (MGB GT)
  • Hosmar-  (BMW 1602)
  • Nijman-Tijhuis (Opel Manta A)
  • Valk-Aaltink (Opel Ascona B)
  • Beuze-Kuiper (Opel Ascona B)
  • Heetkamp-Nijen Twilhaar (Ford Escort MK2)

Kortom een fiks aantal locale rally rijders die de reis naar Rheda-Wiedenbruck gaan maken. De weersvooruitzichten zijn goed, dus het beloven mooie snelle proeven te worden.

later meer............ 

13-08-2014 nieuwe ophangpunten schookdempers voor klaar !!

6-8-2014 "nieuwe (sinter) koppelingsplaat"

29-05-2014

In de winter van 2012/2013 hebben we veel aan de Rover P6 gewijzigd, o.a. een andere motor. Deze motor hebben we compleet nieuw opgebouwd, compleet met nieuwe (ORIGINELE) pakkingen en O-ringen. Deze pakkingsets het jaar daarvoor weten te scoren in Beaulieu…… We hebben in 2013 niet echt veel met de “Witte” gereden, slechts één complete rally (Reckenberg Rallye) en begin dit jaar een demo in Oldenzaal bij de “Omloop vh Oosten”. We ontdekten zo’n twee weken terug vrij heftige olielekkage en hadden vrijwel direct het vermoeden dat het om de enige (!) O-ring ging die in de koppakking ligt. Na demontage bleek het al gauw duidelijk, het was inderdaad de O-ring en……. Na enig meetwerk, bleek de originele O-ring te dun. De O-ring ligt in een groef in het onderblok en samen met de koppakking blijkt de O-ring gewoon te dun (!!). Na enig zoekwerk uiteindelijk een passende, veel dikkere O-ring gevonden en de boel weer gemonteerd. Na proefrijden blijkt de boel nog steeds dicht en kurkdroog, dus op naar de volgende rally : Grönegau Rallye 2014 op zaterdag 7 juni a.s.

15-5-2014 "olielekkage door O-ring"

Rally P6 op Techno Classica in Essen 2014

Johan Löwik / Gert Visser kampioen in de HRC Intercup.

Spannend tot en met de laatste wedstrijd, maar de buit is binnen. De Nijverdalse Rover equipe is winnaar geworden van de HRC Intercup. Alle wedstrijden in 2013 telden mee voor het eindresultaat en 22 deelnemers uit 5 landen streden om de cup.

 

 

Na een 2e plek in 2012, is het dan zover en is de felbegeerde 1e plek in de cup veilig gesteld. Het team heeft dit jaar grotendeels gereden met de reserve-auto, de Rover P6 3500S “Gant”. Slechts één wedstrijd (Rallye Reckenberg) werd verreden met de witte 2000SC “Monte Carlo”. Ook voor de laatste wedstrijd, de Legend Twente Rally, werd gekozen voor de snellere Gant.

 

Begin februari 2014 zal het team tijdens een feestelijke “Championsday” in Schloss Friedewald de cup in ontvangst nemen …. We houden je op de hoogte !

HRC Championsday op 15.2.2014 Schlosshotel Friedewald

na heel veel werk, eindelijk Reckenberg Rallye 2013 !!

Zaterdag 21 September 2013 stond voor het Classic Rover Rally Team de Reckenberg Rally op het programma:

 

Rijder         :        Johan Löwik

Navigator   :        Gert Visser

Service       :        Theun Visser

 

Er was het afgelopen jaar heel veel werk verricht aan de witte Rover P6 2000TC, een compleet nieuwe motor, aandrijflijn en koelsystemen waren in hoofdlijnen de grote aanpassingen. De planning was om veel eerder met deze auto aan de start te komen, maar allerlei tegenslagen gooiden roet in het eten. Maar, nu was het eindelijk zo ver !

 

Het was belangrijk om in ieder geval de Rally uit te rijden, de huidige 2e plaats in de HRC Intercup stond op het spel en er moesten dus punten gepakt worden. De auto en equipe waren er klaar voor.

 

We vertrokken op zaterdag in de vroege uurtjes in colonne met het MGB Rally Team en het Team Rob Nijman / Jeroen Tijhuis die hun debuut gingen maken met de prachtige Opel "A" Manta. In Rheda zou de Volvo 142 van Drijber / Aarents zich bij ons aansluiten om samen te gaan verkennen.

 

Rond kwart over zeven in de ochtend arriveerden we bij het rally centrum in het Duitse Rheda, alwaar in rap tempo de auto`s werden afgeladen. Het was bekend dat het tijdschema voor het verkennen aan de krappe kant was en dus zo snel mogelijk documentencontrole en technische keuring afhandelen was een must. Bij het rallycentrum konden we nog kort aan aantal andere Nederlandse teams en de Duitse collega`s van de HRC begroeten. Helaas verliep de documentafname niet zonder slag of stoot en duurde het allemaal wat langer. Onze licenties bleken niet geldig voor dit evenement en moesten we ter plekke nieuwe daglicenties kopen. Ook onduidelijkheid over het inschrijfgeld zorgde voor vertraging. Gelukkig verliep de technische keuring gesmeerd en konden we gaan verkennen.

 

Het evenement bestond uit 6 klassementsproeven die allemaal verschillend waren, alleen WP1 en WP4 waren op de zelfde locatie maar WP4 moest in tegengestelde richting gereden worden. Wegens tijdgebrek kozen we ervoor om WP4 als laatste te verkennen als er nog tijd voor was en dus eerst de andere 5 op pacenotes te zetten. Achteraf een slimme keuze want de rijders bespreking was op 11:00 uur en we hadden geen tijd meer voor WP4. De proeven lagen er trouwens prachtig bij en er zaten een flink aantal mooie stukken in.

 

Onze starttijd was om 11:58 uur en via de showstart op het podium in het stadscentrum konden we vertrekken richting de start van KP 1.

 

KP1 was een "rondkoers" van totaal 7,5 kilometer bij Marburg. De Rover bleek een stuk sneller dan een jaar geleden, de diverse aanpassingen en het vele werk waren dus niet voor niets geweest. Het laatste stuk van deze proef bleek verraderlijk glad en bij het insturen van de één na laatste bocht waren we de auto even helemaal “kwijt”. Een klein uitstapje in het maïsveld was het resultaat, maar buiten een deuk in een dorpel bleef de schade beperkt.

 

KP2. Ditmaal was de omgeving van Herzebrock het strijdtoneel met 6 kilometer asfalt en een paar snelle lange bochten, enkele krappe haakse omhalen behoorlijk technisch. Ook hier weer een goede tijd neergezet, zodat we vol vertrouwen konden beginnen aan KP3.

 

Vervolgens KP3 op het militaire vliegveld waar op en om de landingsbaan een fantastisch stuk circuit was uitgezet, echt genieten met volle teugen, alle ruimte om tot het uiterste te gaan. Helaas was er door de organisatie hier een fout gemaakt in de streeftijd en telde de proef later niet meer mee voor het klassement van de "retro rijders". Heel erg zonde want we waren hier zeer snel en hadden met het resultaat van KP3 erbij wel eens voor een verrassing kunnen zorgen….

 

Terug bij de hergroepering bij het rallycentrum was er even tijd om bij te praten met de andere teams, en iedereen had zichtbaar genoten, vooral team Nijman grijnsde van oor tot oor, zij hadden de A Manta flink kunnen uitproberen en dat was verrassend goed verlopen.

 

Om 15:00 werd de strijd hervat met de laatste 3 proeven op het programma.

 

De start van KP 4 was iets uitgesteld omdat er zoals later bleek er een Volvo vakkundig en de greppel geparkeerd lag en de situatie veiliggesteld moest worden. deze KP was voor ons een bijzondere uitdaging omdat we deze niet compleet hadden verkend. Het is even wennen om op “zicht” de proef te rijden, maar de rondkoers werd probleemloos gereden.

 

KP5 bij Lintel, wederom volledig asfalt proef. De Rover liep bijzonder goed en we konden een hoog tempo aanhouden. Een, na later bleek, klein scheurtje in de uitlaat gaf wel wat extra herrie en koste wat vermogen, maar verder geen noemenswaardige problemen.

 

KP6 ging minder, halverwege de proef begon de motor in te houden. Dachten we eerst aan een tekort aan brandstof, al gauw werd echter duidelijk dat de ontsteking haperde. We hebben de proef uit kunnen rijden en nadien bleek dat er olielekkage (banjobout op de kop) was, waarbij de hete/dunne olie over de verdelerkap was gelopen….

 

Al met al een zeer succesvolle dag, onze doelstelling was in ieder geval uitrijden en een uiteindelijke 5e plek in de HRC ranglijst was een prachtig mooi resultaat.

 

 

 

23.05.2013 FIRST START UP !!

24.01.2013 "De donor motor voor 2013!"

Dit moet hem dan gaan worden de "donor" motor voor 2013 ! Nog wat werk te doen, maar een goede basis !

23.01.2013 "Klaar bij de spuiter @ Spotlakrepair Almelo"

De motorruimte is uitgespoten en ziet er weer als nieuw uit, thanks Spotlakrepair Almelo.! Tevens nieuwe hoofdremcylinder en -koppelingscylinder gehaald bij Autobedrijf Berry Smink. Kunnen we weer even verder !!

22.01.2013 "Donor motor loopt mooi !!

22.01.2013 "De donor loopt mooi !!"

De donor P6 vanavond aan het lopen gemaakt, loopt ondanks de grove afstelling erg mooi! Na een een klein rondje industrieterrein voelt het allemaal goed aan, besloten de gehele motor en bak over te zetten ....!

18.01.2013 "Op naar Spotlakrepair !"

De afspraak met de spuiter Spotlakrepair is gemaakt, de P6 op transport.....!

17.01.2013 "klaar voor de spuiter"

Vandaag hebben we de motorruimte schoon gemaakt... we hebben de overbodige gaten dicht gelast en de boel met ontvetter eens goed schoon gemaakt. Hans heeft de eerste losse onderdelen ontvet, die gaan we volgende week stralen en daarna weer netjes poedercoaten.

De afspraak met de spuiter Spotlakrepair is al gemaakt.....!  

10.01.2013 "De motor & bak zijn er uit".....

Deze week staat de demontage van de huidige aandrijflijn op het programma, dit heeft prioriteit. Daarna gaat de auto naar de spuiter en laten we de motorruimte wit uitspuiten. In de tijd dat de Rally P6 bij de spuiter staat, kunnen we ons concentreren op de nieuwe motor en bak….!

 

1e deel klaar, met dank aan Gert en Theun (ik was zelf naar een ouderavond) die zo langzamerhand blindelings de handelingen kunnen verrichten....

04.01.2013

een unicum : HAGELNIEUW !!
een unicum : HAGELNIEUW !!

De nieuwe bak is binnen, echt een unicum (!) ….. we vinden in Nederland een hagelnieuwe versnellingsbak voor een Engelse Rover uit 1967…… zo uit de doos / nog nooit gebruikt. Een mooie basis om mee te gaan bouwen en een goed begin van het seizoen 2013....

 

foto klik

03.01.2013

Vanavond begonnen met het seizoen 2013…… genoeg te doen, prioriteit is nu het uitbouwen van de huidige motor uit de Rally P6. De huidige motor is "moe", we gaan kijken wat we hiermee kunnen, anders pakken we een ander "vers" blok en zetten we de boel over. Dat laatste zal wel gebeuren……

Gespot !! ... ergens in Duitsland

Leuk..... vandaag kregen we een foto toegezonden van een Duitse fotograaf. De foto is genomen ergens langs de proef tijdens de 2012 Reckenberg Rallye...... Theun en Han in hun Classic Rover Rally Team tenue !

LEUK MOMENT, met dank aan de fotograaf !

"Winterstop"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

November 2012... nog 2 afspraken staan:

  • 1 x rondje rijden met HOI radio
  • 15 december naar de Technische Middag van de ROCH in Baarn bij Mequairs.

Daarna..... gaat hij uit elkaar voor een gedeeltelijke rebuilt. Er zijn een aantal dingen die we willen/moeten doen :

 

  1. Motor en wisselbak er uit, dan motorcompartiment schoon maken en uitspuiten in de roomwitte Rover kleur. Bekabeling wil Gerard aan gaan pakken, we willen met nieuwe / deugdelijke stekkers gaan werken ipv de oude Engelse stekkerverbindingen.
  2. De huidige motor is "moe", we gaan kijken wat we hiermee kunnen, anders pakken we een ander "vers"" blok en zetten we de boel over.
  3. De wisselbak is einde... deze gaan we in ieder geval vervangen en ook kijken hoe de rest van de aandrijflijn er bij staat.

 

kortom.... werk zat !

 

 

2e plaats in Legend Twente Rally 2012 !!

 

2e Plaats in Legend Twente Rally 2012

  

Tijdens de CONRAD Euregio Rally werd voor het eerst in Nederland ook een regelmatigheidsrally met een gemiddelde snelheid tot maximaal 80 km/uur gehouden. De wedstrijd stond open voor historische rally auto’s tot en met bouwjaar 1985.

 

 

 

De deelnemers aan deze Legend Rally Twente rijden op de volledig afgezette klassementsproeven die ook gebruikt worden voor de deelnemers aan de moderne rally. De Sectie Historische Rally’s heeft een reglement ontwikkeld welke veel overeenkomsten heeft met die van de Legend Boucle de Spa en andere buitenlandse 80 km regularity rally’s, maar het is een pilot!

 

Ook het Nijverdalse Classic-Rover Rally Team met de Rover 2000TC was deelnemer in deze Legend, de 1e rally op Nederlands grondgebied is voor de equipe dus min of meer een “thuiswedstrijd”.

Op de zaterdag namiddag werd er gestart onder redelijk gunstige omstandigheden, Proef 1 kan nog onder daglicht verreden worden. Helaas wordt de proef, op het moment dat de Rover met startnummer 212 mag gaan rijden, geneutraliseerd vanwege een van de weg geraakte deelnemer. Dus op naar proef 2, inmiddels is het donker en dus rijdt Johan zijn eerste wedstrijdkilometers in het donker. De avondproeven verlopen goed en de Rover equipe heeft het ritme goed kunnen oppakken. Daarna naar het servicepark en het resultaat na de 1e avond is een keurige 6e plaats.

Op de Zondag staan 2 x 3 wedstrijdproeven op het programma. De eerste proef op Hengelo-Zuid vereist een normtijd van 7 minuut 15 seconden, dat betekent een gemiddelde van 80 km/uur op de wegen van het industrieterrein. Dat is op voorhand niet haalbaar voor de Legend rijders. Om een idee te krijgen hoe hard er door de klassiekers gereden moet worden, Rene Kuipers (5e op deze proef met de Fiesta WRC) heeft een tijd gerealiseerd van 7.14 ! Dus vol rijden en proberen de schade te beperken, duidelijk is wel dat diegene die op de Zondagmiddag de snelste tijden neerzet, hoog gaat scoren in het klassement. Na de proef in Hengelo volgen de proeven Zeldam en Bentelo, met name deze laatste proef met de lange rechte stukken en hoge snelheden, veel en laat remmen, is niet erg gunstig voor de Rover.

Na de hergroepering en service worden de laatste 3 proeven verreden. Als eerste opnieuw Hengelo-Zuid, echter dit keer in de motregen. De banden houden zich goed en er wordt besloten de Softe compound te laten staan, ervan uitgaande dat het bij motregen blijft. Problemen op proef 10 en 11 met de ontsteking leveren tijdsverlies op, onderweg overschakelen op de 2e bobine lost het probleem op. De wedstrijd wordt uitgereden en dankzij de goede assistentie van de servicemonteurs is er maximaal rendement uit de auto gehaald.

 

Aangezien de resultaten buiten het systeem van Rallytiming omlopen, zijn er geen tussenstanden bekend en is het dus zeer spannend ’s avonds bij de prijsuitreiking. Uiteindelijk blijkt het hele podium uit HRC equipes te bestaan en scoort het Nijverdalse Classic-Rover Rally Team een fantastische 2e plek en kunnen rijder Johan Löwik en navigator Gert Visser beide een grote bokaal in ontvangst nemen van Rallyleider Jan Harmsen.

 

 

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website. www.classic-rover.nl

 

Uitslag top 3   :           Legend Twente Rally 2012

 

  1. Jef Smulders / Michael Marchall                   Ford Escort MK2 [1980]
  2. Johan Löwik / Gert Visser                              Rover 2000TC [1967]
  3. Christian Assmann / Viola Janizki                   VW Passat [1980]

 

Classic Rover Rally Team NIEUWSBRIEF 2012-06

Bijgaand de Classic Rover NIEUWSBRIEF 2012-06..... weer vol met Rover en rally nieuws...

rovernet_classicrover_nieuwsbrief_201206.pdf

Classic Rover Rally Team 9e in HRC Rallye Grönegau

“Classic Rover Rally Team 9e in HRC Rallye Grönegau!”

 

Het Nijverdalse Classic-Rover Rally Team, bestaande uit Johan Löwik (rijder) en Gert Visser (navigator) hebben een goed resultaat neer gezet in het HRC klassement van de Rallye Grönegau.

 

Afgelopen 9 juni werd op de snelle asfalt proeven rondom Melle (omgeving Osnabruck) de 5e ADAC Rallye Grönegau verreden. De Nijverdallers starten in de Retro cup in een sterk startveld van 36 auto´s varierend van Wartburg tot en met de snelle Opel Manta’s en BMW 3-series.

De rally begon direct slecht voor de Rover, al in de 3e bocht van proef 1 werden de strobalen opgezocht en werd er aan de voorzijde schade gereden. De schade leek mee te vallen, maar met name de koeling baarde zorgen. Bij een snelle tussenstop/service voor proef 2 kon de boel recht getrokken worden en bleek de auto verder probleemloos te functioneren. De aanpassingen aan de brandstoftoevoer en de aandrijflijn hebben goed uitgepakt.

 

Dankzij de uiteindelijke 9e plaats in de Grönegau, staat het Nijverdalse team nog steeds in de top 3 in de tussenstand van de HRC Intercup. De equipe is in deze stand wel voorbij gestreefd door de prima presterende debutanten van 2012 Mulder/Marschall, rijdend in de snelle Ford Escort MKII.

Classic Rover Rally Team : Finish in Rallye Melsungen

“7e HRC plaats in Rallye Auf nach Melsungen!” 

 

Afgelopen zaterdag 24 maart was de eerste rally voor het Nijverdalse Classic Rover Rally Team in 2012 : Auf nach Melsungen (omgeving Kassel). De rally werd onder droog en warm weer verreden en het werd een zeer snelle rally door het prachtige heuvelachtige gebied met veel asfalt.

 

Het team, bestaande uit Johan Löwik (rijder) en Gert Visser (navigator) had vanaf het begin van proef 1 al problemen met een weigerende 2e versnelling. Dit heeft met name op proef 3 veel tijd gekost (zo’n 18 sec.). Tijdens een korte service kon het probleem slechts ten dele worden verholpen, het was dus zaak om de 2e serie van 3 proeven de achterstand zo veel mogelijk te beperken.

 

Proef 4 en 5 werden goed verreden, waarna het team zich opmaakte voor de beruchte laatste proef “Rhünda by Night”. De proef wordt in het donker verreden door een steengroeve, waarbij grote hoogteverschillen, steile en smalle paadjes, 100% Schotter en met name de grote hoeveelheid stof het geheel tot een berucht en uiterst zware proef maken. Ook op deze laatste proef werd een goede tijd neer gezet en werd de klassieke Rover heelhuids over de finish gereden.

 

Dankzij de relatief goede tijden op de laatste 3 proeven bleef de schade beperkt en kon er uiteindelijk een 7e plaats genoteerd worden in het HRC-dagklassement en is het team koploper in de tussenstand van de HRC Intercup.

 

klik hier voor foto's

“Sterk optreden Classic Rover Rally Team” in Classic Euregio Rally

klik hier voor foto's  

De klassieke Rover 2000TC (1967) was afgelopen zondag voor het eerst te zien tijdens een Nederlandse (classic) rally. Na een zwaar seizoen in de Duitse Historic Rallye Cup was het een mooie gelegenheid om een keer een

De klassieke Rover 2000TC (1967) was afgelopen zondag voor het eerst te zien tijdens een Nederlandse (classic) rally. Na een zwaar seizoen in de Duitse Historic Rallye Cup was het een mooie gelegenheid om een keer een “thuiswedstrijd” voor eigen publiek te rijden.

De rally werd ’s morgens meteen op de 1e proef (Bentelo) al vol gereden en het vertrouwen was er vanaf het begin. Ondanks dat er vooraf geen verkenningen waren geweest, werden er toch snelle tijden neergezet op de eerste 2 proeven bij Bentelo en Zeldam.

 

Na de middag werd, onder mooie en droge weersomstandigheden, de prachtige rondkoers op Hengelo-Zuid gereden. Na een tamelijke rustig gereden eerste ronde, werden de laatste 2 ronden vol op de limiet gereden en lagen de snelheden voor klassieke begrippen erg hoog. Na de proef op Hengelo-Zuid, waar enorm veel publiek op was afgekomen, stonden er nog 2 proeven op respectievelijk Vliegveld Twente en Zuidhoek op het programma.  

Al met al was het een prachtig evenement, met mooie en vooral snelle proeven. Kortom, een mooie afsluiting van het seizoen voor het Nijverdalse Classic Rover Rally Team.

Ook het volgende seizoen zal het Rover Team met name de Duitse historische rally’s gaan rijden, we houden u op de hoogte via deze website !

Rallye Siegerland Westerwald uitgereden !!

http://www.youtube.com/user/Rallyemanne#p/a/u/0/NYDMabRrGxs

 

We hebben de laatste Duitse Historic rally  van 2011 uitgereden. De Rallye Siegerland Westerwald in de omgeving van Siegen is één van de zwaarste rally's in Duitsland.

 

De Rover P6 is te zien vanaf min 1.50.... veel plezier

 

 

Reckenberg Rallye : uitgevallen met defect wiellager !

24/9/2011

 

Vroegtijdig einde aan de Historic Reckenberg rallye 2011 : een compleet losgelopen achterwiellager tijdens de ochtendverkenningen betekende een vroegtijdig einde van de Rallye. De schade aan het wiel was dusdanig dat het onmogelijk terplekke te repareren was....

 

 

volgende keer beter :

 

2 oktober 2011 Rallye Bad Emstal (omgeving Kassel)

 

2e Plaats in Legend Twente Rally / proef 7 & 10 Hengelo Z

Reckenberg Rallye 2012 WP1 "Airbase" (ONBOARD)

Reckenberg Rallye 2012 WP5 (ONBOARD)

22.09.2012 foto's RECKENBERG RALLYE 2012

Hierbij een link naar de foto's van de Reckenberg Rallye 2012. Een voor het Classic Rover Rally Team perfect verlopen rally zonder technische problemen. De wedstrijd op zich verliep goed, halverwege de wedstrijd (hergroepering)  lag het team zelfs op een 4e plek algemeen ....

 

 

daarna wat terug gezakt na een foutje (slechts 0,99 sec !!) op WP4... het zat zo dicht bij elkaar dat daardoor een top-10 klassering meteen weg was! Uiteindelijk slechts 2,21 sec. achter de winnaar.....

 

klik voor foto's

Main Kinzig (filmpje)

01-09-2012 Nieuw rubber voor de Rally P6 !!

KUMHO Ecsta v70a
KUMHO Ecsta v70a

We hebben tot nu toe alle rally's met straatbanden gereden, Barum.... een prima band met een goede wegligging en zeer sterk. Echter, het "rollende" karakter van de P6, heeft ons doen besluiten over te stapen op echte rally banden : KUMHO Ecsta v70a.

 

specificaties :

Road-legal, with E-mark

Rover P6 : 185/55x14” in a soft compound

HRC site ..... Main Kinzig 2012

STORY 2012
/ Seite 069
 

 

"Eine Runde mehr - und ich hätte ihn gehabt...!!!

" Ja Johan - ja... aber !!!"
Aber den Grund, warum er mit dem weichen Dickschiff ausgerechnet die tiefsten Löcher heimsucht... Den kennt er auch nicht...

 

 


Es gibt zwei Möglichkeiten in Schlüchtern:
ganz links - oder ganz rechts...
 

Neben mir stöhnt ein altgedienter Rallye-Cross Sportwart gequält auf...

"In der Mitte sind doch überall die Wellen...!!!"

 

 

Johan präsentiert das Ergebnis im Internet...
fotos: blaschke
text: rolf blaschke

 


 

Samenvatting Rallye Siegerland Westerwald

Rallye Bad Emstal 2011 WP6 Onboard

1e filmpje : rest volgt zsm!

Reckenberg Rallye 2011 samenvatting

Main Kinzig Rallye samenvatting 2011

TEST Juli 2011

HRC logo voor 2011 ...............

De rally P6 "The complete story...." lees rustig verder....

“we zijn er uit” – de rally-P6, door ons ook wel “de Duitser” genoemd zal voorlopig op een laag pitje gezet worden en de keuze is gevallen op een “tussenoplossing”…. We gaan van start met een 2000 TC in een Replica uitvoering van de groep I “1965 Rally van Monte Carlo” uitvoering. Een mooie originele kleurstelling van een auto die in het eerste rallyjaar al aansprekende resultaten behaalde, o.a. 3e in de Monte Carlo !

 

De auto zal zoveel mogelijk origineel en standaard worden uitgevoerd, waarbij we ook de deelname aan de eventuele deelname aan de echte klassieke evenementen in het achterhoofd houden.

 

OP DEZE PAGINA ZIE JE HOE WE DE AUTO ZIJN GAAN BOUWEN ................ HOE DE EERSTE RALLY IS VERLOPEN EN WAT DE NIEUWSTE PLANNEN ZIJN

 

 

foto's via :

 

http://picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/P62000TCAE1564#

De auto, deel I

 

 

De auto :

 

  • Rover 2000 TC
  • Bouwjaar 1967
  • Chassisnr. 41804740B
  • Kenteken AE-15-64
  • eerste toelating 28-02-1967

 

 

 

 

Deze, van oorsprong, Italiaanse P6 is in 1998 in Nederland ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet. De auto heeft tot die tijd gereden in de omgeving van Verona  (kenteken : VR 605493), de laatste Italiaanse eigenaar was de familie Agostino. Er zijn wat specifieke delen aan deze “vroege” P6, waaronder de “standkachel” met 220 Volt voeding onder de motorkap. Ook het extra contactslot/startonderbreker op het linker voorscherm is niet origineel, maar wel uniek in z’n soort.

 

De reis : 1 april 2010

De reis naar Nijverdal
De reis naar Nijverdal

 

De auto, in principe ongezien, gekocht op de beurs in Rosmalen (British Car and Lifestyle 2010). Na wat heen en weer mailen uiteindelijk besloten de auto op 1 april 2010 met de autoambulance op te halen bij de huidige eigenaar in Den Haag. De auto opgeladen en inclusief de volledige geschiedenis naar Nijverdal gereden.

 

 

 

6-4-2010 APK, geen probleem !

Bij onze “huisgarage” een afspraak gemaakt op 6 april om de auto te laten “APK-voorkeuren” en zo te kijen wat de mankementen zijn. Grote verrassing en geheel onverwacht; de auto kwam zonder problemen door de APK-keuring, met complimenten van de keurmeester over de keiharde & roestvrije onderzijde. Één adviespunt, de remblokken voor- en achterzijde. Maar goed, dat moet dan gebeuren, maar toch weer 2 jaar APK !

6-4-2010... begin van de demontage

Het nagenieten van de onverwachte en probleemloze APK is maar van korte duur. ’s Avonds direct begonnen met de demontage van de bekleding en interieur van de auto. De stoelen, hemel en diverse details zijn typerend voor dit type vroege P6….

8-4-2010...Demontage van de bumpers

Vanavond met name bezig geweest met het demonteren van de beide bumpers. Daarna de grote “verstralers”van stal gehaald om te gaan brainstormen over hoe 4 stuks vrij 4 forse lampen te monteren op een wijze dat ze er overdag ook vrij eenvoudig afgehaald kunnen worden.

Uiteindelijk gekozen om iets te gaan fabriceren waarbij gebruik gemaakt gaat worden van de bestaande bumpersteunen.

Aan de achterzijde blijkt de parafan dusdanig beschadigd dat we daar een andere voor moeten pakken. Tevens hier een “trekoog” gecreëerd met behulp van de bumpersteun.

22-06-2010 "Demontage plaatwerk"

Vanavond "eindelijk" weer met het rally-project aan de gang geweest, dit keer met name bezig geweest met het demonteren van alle plaatwerk. Onvoorstelbaar hoe gaaf de base-unit van deze P6 is..... slechts een klein roesterig plekje aan de rechter voorzijde, waar de deurrubbers ingetrokken worden. Verder... ECHT HELEMAAL HARD !

 

 

26-06-2010 "laatste rondje" ..............

Vandaag de 26e juni de voorlopig "laatste rondjes" gereden met de rally-P6. De komende week gaan we verder met demonteren, moeten we stoelen passen en beginnen we met de uitlaat en het opmeten van de rolkooi.......

 

29-06-2010 "kaal"....... een nieuw begin !

"kaal"
"kaal"

29 juni de laatste delen zijn eraf, de ruiten zijn eruit en het dak is er af.... we kunnen beginnen met het opbouwen en het opmeten van de rolkooi.......

01-07-2010 "De ROLKOOI passen"

Passen van de rolkooi !
Passen van de rolkooi !

1 juli ......... de tijd dringt .... we kunnen beginnen met het plaatsen van de rolkooi en de verstevigingsplaten aan te brengen.......

07-07-2010 "Passen en meten" !!

 

7 juli ......... de ROLKOOI staat er in en we kunnen de boel gaan aflassen / ook de plaats waar de verstevigingsplaten moeten komen is bekend.

08-07-2010 "Aflassen en afwerken van de rolkooi"

 

8 juli ......... aflassen en afwerken van de lassen van de ROLKOOI, rest nog passen van de stoel en de juiste constructie daarvoor uit te denken....... DE RUIMTE IS ZEER KRAP…

13-07-2010 "Passen en meten"

13 juli ......... de stoelen staan er in !! We hebben de stoelen goed kunnen passen mbv de stoel die we zolang van RECONSALES(http://www.reconsales.eu/)  te leen hebben gekregen. Onze eigen stoelen staan in bestelling en komen binnenkort binnen, samen met de overalls.

 

 

 

 

De auto gaat morgen naar de spuiter, om van binnen (inclusief rolkooi) geheel uitgespoten te worden.

15-07-2010 "Body gestraald...."

De body is gestraald en wat we al verwachten ... keihard onder de verflaag uit gekomen !! Vandaag en morgen gaat de spuiter verder om de binnenkant  (inclusief rolkooi) geheel uit te spuiten in "Old English White" .....

15-07-2010 "het plaatwerk gaat naar de spuiter"

Het plaatwerk is kaal en daar waar nodig voorzien van het nodige laswerk !

Vandaag gaat het naar de spuiter om het geheel te spuiten in "Old English White" .....

met de mat zwarte motorkap.

We zijn benieuwd !!

17-07-2010 "In de PRIMER"

Vandaag is de body gespoten in de PRIMER........... lijkt al heel anders .....

 

20-07-2010 "Kenlowe voorbereidingen"

"KENLOWE" ophanging
"KENLOWE" ophanging

De ophanging van de bestaande KENLOWE moet aangepast worden... er zal een stabiele oplossing komen om te voorkomen dat, in geval van heftige onverharde stukken, de Kenlowe door de radiateur slaat.

 

 

22-07-2010 "diverse voorbereidingen"

Hier moet de BRANDSTOFTANK komen
Hier moet de BRANDSTOFTANK komen

De body is gespoten in de PRIMER........... en de spuiter heeft deze week vakantie, dus hebben wij nog mooi tijd om wat dingetjes te passen en voor te bereiden. Zo is Gert bezig met de voorbereidingen voor de elektrische bedrading en extra knoppen en zekeringen. Ik voornamelijk met de voorbereidingen en inmeten van de brandstof tank (deze gaan we op maat  maken en op de bodem van de kofferbak plaatsen).

Dit weekend moet de body weer retour naar de spuiter.

27-07-2010 "Retour naar de spuiter......."

terug naar de spuiter voor de AFWERKING....
terug naar de spuiter voor de AFWERKING....

De laatste aanpassingen aan de body zijn gedaan, hij gaat weer retour naar de spuiter. Wij gaan op vakantie en zijn benieuwd na de vakantie naar het resultaat !!

16-08-2010 "terug van de spuiter !"

De body is terug van de spuiter.............. het resultaat is werkelijk schitterend !! Complimenten voor de mensen van Straalbedrijf Twente voor dit fraaie staaltje werk! 

 

 

Old English White ...............

we kunnen gaan bouwen !!

20-08-2010 "de Brandstoftank"

De originele brandstoftank is komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komt een kleinere tank met schotten, de tank plaatsen we in de bodem van de kofferbak om zo het zwaartepunt van de auto zo laag mogelijk te houden.

Twee brandstofpompen zullen vanuit de kofferbak de brandstof door rubber met RVS ommantelde slangen naar voren persen. De originele mechanische brandstofpomp komt te vervallen. Vlak voor de 2 SU-carburateurs plaatsen we een King-filter met ingebouwde drukregelaar. Dit systeem, aanbevolen door BCCP, moet de benodigde brandstof leveren voor de 2 liter motor!

 

 

23-08-2010 "Het plaatwerk is gespoten"

Het plaatwerk vanavond opgehaald en nogmaals complimenten voor de mensen van Straalbedrijf Twente voor dit fraaie staaltje werk. De motorkap moet nog gespoten worden in de matte zwarte kleur, maar het wordt een zeer fraai geheel....

23-08-2010 "Het plaatwerk is gespoten"

26-08-2010 "bezoek BCCP"

De 2 brandstofpompen en nieuwe tank...
De 2 brandstofpompen en nieuwe tank...

Vandaag naar BCCP in Gramsbergen geweest, daar de nodige spullen gekocht:

 

  • Een 2e brandstofpomp, middels schakelaars op het dashboard kunnen we kiezen voor pomp 1 of 2
  • Een 2e reserve Bobine, in combinatie met het Lumenition systeem hopen we op "voldoende vonkjes..."
  • Een tweetal K&N filters met venturiekelkjes, deze passen echter niet en moeten we ruilen !
  • Een nieuwe / extra zware dynamo van 65 A, deze levert extra vermogen (totaal circa 800 Watt) voor o.a. de zware lampen die we willen monteren.

 

 

26-08-2010 "Bedrading en brandstofpompen"

Prettig is anders...............
Prettig is anders...............

Vanavond grotendeels (soms in een wat minder "prettige" houding) bezig geweest met montage van de kabelboom in de kofferruimte. Er is in de nieuwe kabelboom naar achteren o.a. rekening gehouden met :

  • 2 elektrische / separaat schakelbare brandstofpompen
  • een extra zware schijnwerper op het kofferdeksel (origineel !)

 

 

30-08-2010 "Gestraalde kleine onderdelen"

Alle kleine onderdelen & bouten & moeren zijn gestraald...... deze kunnen naar de Verzinkerij om middels "Blauwpassivering" een lange en vooral roestvrije levensduur te verkrijgen.

31-08-2010 "Samenbouwen van de schermen"

Theun & Ton...... sterk duo !
Theun & Ton...... sterk duo !

Het samenstellen van de schermen in gereed, Theun en Ton hebben dat in één avond gefixed!

 

 

31-08-2010 "Voorbewerken van het motorcompartiment"

Han heeft vanavond de voorbereidingen getroffen voor het opnieuw spuiten van het motorcompartiment / een mooie basis om verder te bouwen

31-08-2010 "Inrichting kofferbak"

Het blijft passen & meten
Het blijft passen & meten

Het indelen van de kofferbak blijft een kwestie van passen & meten,.......

31-08-2010 "Het resultaat van vanavond...."

Resultaat na weer een avondje sleutelen .......!
Resultaat na weer een avondje sleutelen .......!

 

01-09-2010 "het HRC regelement"

Technisches Reglement
aber dezent....

So ganz ohne Regeln kommen wir allerdings doch nicht aus.

Sicherheit

1. Feuerlöschmittel, 4 kg (od. 2 x 2)

2. Sicherheitsgurte (mind.3-Punkt

3. feste Kopfstützen od.Sportsitze

4. Helmpflicht auf den WPs
   
(ACHTUNG! s.Ausschreibung 2010
    /Helmbestimmungen)

5. Überrollbügel oder -käfig
     (kein FIA-Präd. erforderlich)

6. Fahrer-Kleidung: freigestellt
     aber: Arme und Beine müssen komplett
     bedeckt sein. ("Alte") Fahreranzüge sind
     zugelassen und empfohlen!


Zugelassene Wagen
Entweder Baujahr 1961 bis 1981 oder Fahrzeuge, die in diesem Zeitraum homologiert (im Motorsport eingesetzt) waren (INFO: R.Blaschke)
Die IG kann auf Antrag Sondergenehmigungen für Wagen jüngerer Baujahre ausstellen, wenn dies im Interesse der IG liegt. Bitte Rücksprache.

Lizenzen   ACHTUNG: Änderung 2010 !
Bei Gleichmäßigkeits-Rallyes sind eigentlich grundsätzlich keine Lizenzen erforderlich.
Ab 2010 ist jedoch der Erwerb mind. einer DMSB Lizenz National C (EUR 23.-/Jahr incl. Unfall-Versich.) im HRC vorgeschrieben. Diese kann unbürokratisch bei der Papier-Abnahme erworben werden.

 

 

02-09-2010 "Passen & meten deel 1"

Het blijft een kwestie van passen & meten,....... Gert is bezig met het inmeten en detaileren van het "instrumentenpaneel"..... de plek van de Hoofdschakelaar is ook bepaald!

02-09-2010 "Passen & meten deel 2"

Ook de nieuwe deurpanelen is passen en meten, Han heeft de mallen gemaakt voor de platen 1,5 mm ALU. Deze gaan we daarna zwart poedercoaten ivm de kans op reflectie......

02-09-2010 "Stapje voor stapje komen we verder......"

14-09-2010 "De schakelaars kunnen er in"

De nieuwe schakelaars kunnen er in, dit is Gert z'n afdeling. Han en Theun brengen de overige deurrubbers aan, een lastige klus, maar het resulaat is er naar.

 

 

16-09-2010 "Het vernieuwde dasboard is klaar"

Het nieuwe dashboard zit op z'n plek, puik stukje werk. Nu nog aansluiten en testen.............. Han en Theun monteren de voorschermen met bumperdekplaat, de auto krijgt weer lijn !

 

16-09-2010 "nog 8 dagen te gaan..... oordeel zelf ! "

Het resultaat na weer een week hard sleutelen met 4 man ...... nog 8 dagen voor de eerste Rally ......

Haalbaar ? ...................... oordeel zelf !

21-09-2010 "de sierlijsten & ramen plaatsen"

Vanavond de sierlijsten gepolijst en geplaatst.... eveneens de voor- en achteruit er in gezet. Ook de brandstofleiding is door de body heen en kan aangesloten worden. We hebben gekozen voor "dichte"  RVS wartels door het schutbord heen.

Nog 1 dag voor de 1e rally. We redden het NIET ...... over 2 weken een nieuwe kans in Bad Emstal !

 

Morgen in Reckenberg wel een mooi historisch startveld :

 

 

 

1 Köhler /Glöde Kadett 1200SR
2 Nieweg/Schrader Porsche 911S
3 Karbach/Kramer Golf 1 GTI
4 König /Wollenweber VW Polo 1
5 Fölling(Franz + Lisa) Simca Rallye3
 
6 Metz /Führer Opel Ascona B
7 Aßmann/Janizki VW Passat Var.
8 Meinhardt/Ehseluns Porsche 924
9 Markmann/Donitzky BMW 316
10 Eggenstein /Wegner Kadett C Lim.
11 Rogga /Rogga Fiat X1/9
12 Bohlen /Bohlen Kadett 1200
13 Lupp /Gorny Opel Ascona A
14 Wilhelmstroop/Wilh. BMW 2002
15 Skobis/Skobis Alpine A110
16 Reineke/Neugebauer Opel Kadett B
17 Seidel /Frey Triumph TR4
18 Stecken/Stecken Mercedes 300SE
19 Kleinemen./Kleinem. Volvo PV544
20 Weltken /nn Volvo 122S
21 Noll /Noll Volvo 122S
22 Lüke /Lüke Sunbeam Tiger
23 Blaschke /Brandes VW Käfer 1500

 

25-09-2010 HRC "Reckenberg Rally"

Het was vroeg vanmorgen, om 06.00 uur in de auto om te kijken bij de verrichtingen van de Historic Rallye Cup in de 2010 Reckenberg Rally met een wel erg mooi en vooral historisch startveld. 

Er werd door sommige rijders erg veel gas gegeven, andere daarentegen deden het wat rustiger aan … Met name de klassieke Volvo “Kattenrug” liet een goede, maar vooral snelle indruk achter. Verder unieke beelden van de 1500 VW Kever, die na de eerste ronde via een maïsveld te zijn gereden, de tweede ronder versierd was met maïs aan de voorzijde. Ook de grote en loge MB300E (met toch zo'n 190 pk aan boord) trok er behoorlijk aan en dat met een gewicht van circa 1.450 kg.

 

Voor een impressie, klik op link  http://picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/2010HRCReckenberg#

27-09-2010 "De eerste deur hangt...."

het past niet ?!...................
het past niet ?!...................

Het kijken bij de verrichtingen van de Historic Rallye Cup in de 2010 Reckenberg Rally heeft weer extra inspiratie opgeleverd...  Bad Emstall op 9 Oktober is de nieuwe TARGET datum.!

Vanavond heeft Gert de laatste elektrische puntje op de i gezet en hebben Theun en ik de eerste deur (RA) afgemonteerd en afgehangen. De schrik was groot toen bleek dat de deur niet geheel dicht ging... de kooi komt tegen de kunststof afdeklijst van het deurpaneel. Daar wat uitgeslepen enhet past precies.... morgen de tweede deur afhangen en dan eerst de stoelen erin en de gordels....

 

28-09-2010 "De stoelen staan er in...."

De plaats van de Terratrip bepalen !
De plaats van de Terratrip bepalen !

Vanavond waren we (eindelijk) weer op volle sterkte, Ton en Theun zijn bezig geweest met de beide voordeuren. Han met de achterklep afmonteren, Gert de radiateur plaatsen en ik heb de beide stoelen geplaatst en de gordels aan de bestuurderszijde gemonteerd.

De stoelen passen perfect en ook nog maar net (!), we zitten strak onder de rolkooi, maar het gaat.

De Terratrip gaan we, zoals eerst de bedoeling was,  niet op de deur plaatsen, maar deze komt op het dashboard te zitten. Gert kan er vanuit de stoel goed bij !

 

 

30-09-2010 "plaatsen deur LV en afstellen motorkap"

 Vanavond de eerste voordeur geplaatst (LV) en de motorkap op zijn plek gehangen. Theun is bezig geweest de tweede deur af te bouwen, de planning is die a.s. zaterdag te plaatsen, zodat de boel op zijn plek zit en we verder kunnen afstellen en afbouwen..... 

05-10-2010 "Uitlaat"

de orginele uitlaat, "zonde" ...
de orginele uitlaat, "zonde" ...

Gisteren zijn Gert en Han bezig geweest met de motorkap en hebben de extra vergrendeling aangebracht. ook de Kenlowe fan hangt (zeer robuust!) op zijn plek en is elektrisch aangesloten. Rest nog om de aluminium grille delen eenvoudig demontabel te maken zodat we daarachter de stekkers voor de lampenbar(s) kunnen plaatsen.

 

Vanavond de ORIGINELE uitlaat weer op zijn plek gezet... als er tijd over is gaan we voor de "dikke" 65 mm RVS uitlaat, maar in eerste instantie zien dat we het blok weer aan te praat krijgen / prioriteiten stellen dus.....

Ook de spatlappen aan de achterzijde aangebracht, geen overbodige luxe als je weet dat je circa 90% gravel voor je kiezen krijgt bij de vuurdoop !

 

 

05-10-2010 "Drie man sterk....."

12-10-2010 "De spanning stijgt, maar .... hij loopt !!"

De eerste 5 ltr. brandstof........
De eerste 5 ltr. brandstof........

De spanning stijgt…… deze week is het er op of eronder. Volgende week bijna de gehele week een beurs, dus dan komt er niets/weinig van.

Eerst maar eens de juiste V-snaar opgezocht en met behulp van Volvo 240 rally rijder en eigenaar van Brammer Twente, Henk Bosscha, eindelijk de juiste snaar gevonden voor de verzwaarde dynamo!

Vanavond begonnen met de laatste brandstofleidingen vast te zetten, de brandstofpomp aan te sluiten en ……. de eerste benzine te tanken.

 

Vervolgens was het starten, de startermotor draaide mooi rond, benzine kwam er genoeg, maar geen vonk! Voor nood maar even een direct verbinding gelegd van de + pool accu naar de bobine en … STARTEN EN LOPEN !!

Na een twintigtal seconden uitschakelen en controleren op eventuele lekkages, dat leek in eerste instantie goed. Ook geen vreemde geluiden en de motor pakt erg mooi op, het ziet er hoopvol uit !

Nadat Gert de juiste draad had gevonden voor de spanning op de bobine, was het starten en lopen. Na een tijdje toch wat lekkage, op de aansluitingen van de extra oliekoeler loopt de olie langzaam weg…. zonde, een rotplek om te sleutelen, maar goed het moet gebeuren. Grill en parafan demonteren en de slangen van de oliekoeler demonteren, al gauw was het euvel gevonden, de beide o-ringen waren beschadigd. Morgen nieuwe halen, monteren en proefrijden…?

12-10-2010 "Het begint er op te lijken......"

Passen, meten en geduld......
Passen, meten en geduld......

Ook de kleine details zijn belangrijk, zo bijvoorbeeld de sticker van de nummerplaat aan de voorzijde. Maar ook het originele kleurenschema, dus met de matzwarte zijvlakken en het Monte Carlo schild met startnummer (217), gaan er als het goed is deze week nog op!

 

 

 

13-10-2010 "Binnen 4 maanden ...... "

Op 26 juni 2010 reden we de laatste rondjes met de P6, vandaag ........................de 13e oktober, binnen 4 maanden hebben we de complete auto opnieuw opgebouwd en rijden we de eerste rondjes / met dank aan het team..... GERT, THEUN, HAN en TON !!!

 

De komende week de puntjes op de i .......

13-10-2010 "nog ruim een week......."

De eerste rondjes...... SUPER GEVOEL !!
De eerste rondjes...... SUPER GEVOEL !!

  De eerste kilometers zitten er op.

 

Na een laatste check door Gert en Han, kon het dan eindelijk gebeuren. Starten en rijden, voorzichtig de eerste meters gereden en de remmen geprobeerd, die voelen eerst wat week aan, maar na een paar keer flink remmen voelen ze goed. De motor loopt mooi en pakt goed op, de 2 grote SU HS-8 carburateurs met de nieuwe K&N filter trekken er best aan. Voor m’n gevoel is de standaard uitlaat die er voorlopig nog onder zit de “bottle neck” , maar goed, daar kunnen we wel om rijden. Vermogen & trekkracht is ruim voldoende aanwezig !

Het gedrag is de bochten is nog weinig van te zeggen, vanavond reden we met een oud setje standaard banden (165x14) met hoge wangen, dus een beetje zweverig op de banden.

14-10-2010 "Todo......"

 

Komende week moeten er nog veel puntjes op de i .......

 

  • Stoel navigator plaatsen
  • Gordels navigator
  • Hoofdstroom schakelaar en voedingen
  • Tripmaster plaatsen en afstellen
  • Helmbak plaatsen
  • Reservewiel, krik en kruissleutel
  • Grill plaatsen
  • Toerenteller werkend maken
  • Stuur recht zetten
  • Richting aanwijzers

 

En ……. samen met Gert (navigator) zoveel mogelijk testkilometers maken !!!

14-10-2010 "Weer wat verder....."

Vanavond weer mooi opgeschoten, met Han samen behoorlijk wat dingen kunnen doen :

  • Stoel navigator geplaatst
  • Helmbak geplaatst
  • Gaten voor de gordels zitten op hun plek
  • Rubber over de motorkapclips gezet
  • Brandblusser I op z'n plek gezet
  • Accu op een degelijke manier op z'n plek gezet 
  •  
  • Later op de avond kwam Theun nog even, samen even een aantal rondjes gereden.....

     

    Morgen de "wegbanden" erop, we hebben gekozen voor een 185/55 x 14 Barum band, dat moet passen op de standaard SD1 5,5x14 velgen. Deze zijn gestraald en opnieuw gepoedercaot in matzwart....

    Een tweede setje velgen 5x14..... gaan we M&S banden opzetten in de maat 175/65x14.

    Ik ben benieuwd!

     

     

    15-10-2010 "Alweer een stukje verder.... "

    Vandaag zijn de door Andre de Monte Carlo stickers er op gezet....  maakt het echt af !

    Zaterdag gaat Gert met de elektrische bekabeling verder en willen we de intercom en de auto in z'n algemeen verder testen.

    17-10-2010 "SHAKE DOWN succesvol ............... !"

    Nog een paar dagen voor de Siegerland-Westerwald Rally ............. we hebben gisteren 17/10 een succesvolle SHAKE DOWN van de rally P6 gehad en zien de rally vol vertrouwen tegemoet !

    23-10-2010 'SUCCES we rijden onze eerste rally uit !"

    We hebben gisteren onze eerste Historische Rally gereden .... de Siegerland-Westerwald Rally ............. en we hebben hem uitgereden !!

    De auto, de 2000TC uit 1967, heeft het boven verwachting VOORTREFFELIJK gedaan.

    De totaal 6 proeven op de grove gravel ondergrond (circa 90%) werden goed doorstaan en de auto gaf geen problemen.

     

     

    We zien het volgende seizoen (2011) met deze rally P6 vol vertrouwen tegemoet

    YOUTUBE : de P6 is te zien vanaf circa 5.10 minuten.....

    Rover 2000 Rally car in the 2010 HRC Siegerland Westerwald

    RP6C Member Johan Löwik, in the Monte Carlo replica P6 that was built in just 4 months rallied successfully to the end of the 2010 HRC Siegerland Westerwald in Germany over the weekend. Superb effort and well done to all the team.

    04-12-2010 : 15 inch velgen en nieuw rubber !!

    Het nieue setje !
    Het nieue setje !

    Een nieuwtje : we hebben de nieuwe velgen binnen, Minilight 15 x 6J en het staat "woest" onder de klassieke P6 !!

    Voor de banden hebben we gekozen voor de M&S banden in de maat 195x15 en voor op de asfaltproeven  gaan we van start op echte Slicks (medium compound)

     

    WE ZIJN BENIEUWD .....!

    11-12-2010 : Rhenen ROCH Technische Middag

    de fotosessie ....
    de fotosessie ....

    Tijdens deze Technische Middag van de ROCH is er door een free-lance reportere een intervieuw afgenomen en zijn er de nodige foto's gemaakt. De bedoeling is dat er in 2011 een stukje in één van de autobladen geplaatst zal worden.... we houden je op de hoogte !

    23-12-2010 : Donor achteras voor Rally P6

    Donor P6
    Donor P6

    Tijdens de eerste testritten met de nieuwe velgen en banden een "slippertje" gemaakt..... na wat ronden op het industrieterrein te hebben gereden, werden de banden te warm en was de grip weg. Resultaat : velg kapot, achteras krom en dus sleutelwerk voor de komende weken. "Elk nadeel heb z'n voordeel" de achteras en remmen moesten we toch nog onderhanden nemen, kan dan nu in één keer goed gebeuren.

    04.01.2011 Demontage van de "donor" .... ACHTERAS deel 1

    De "basis"voor de nieuwe achteras...
    De "basis"voor de nieuwe achteras...

    Vanavond met het complete team aan het demonteren geweest en mooi opgeschoten. De achteras is er onder vandaan en reeds grotendeels gedemonteerd. Nu is het een kwestie van de bestaande rubbers er uitpersen, stralen, poedercoaten en de nieuwe bussen monteren......... blijf het volgen !

    11-01-2011 De donor gesloopt : AFVOEREN !

    De afvalbak in.......
    De afvalbak in.......

    Vanavond de laatste delen demonteren.... en de body kan de afvalbak in. Thomas heeft een begin gemaakt met het stralen van de eerste delen van de nieuw op te bouwen achterwielophanging.

     

    Volgende week beginnen met de Dion as ...... en de lagers en bussen er uit zien te persen !

    18.01.2011 Demontage achteras Rally P6....

    De achteras is er onderweg,.................. nu kunnen we kijken welke schade het "slippertje" veroorzaakt heeft. Tevens gaan we de remleiding naar voren toe verwijderen.

    De nieuwe remleiding laten we binnen door de auto lopen en teven monteren we een hydraulische handrem en een remdrukverdeler....

    25-01-2011

    29.01.2011 "De nieuwe RVS 65 mm uitlaat"

    Balki in actie
    Balki in actie

    15.02.2011 Onderdelen demontage.....

    De onderdelen moeten zoveel mogelijk gedemonteerd worden. Gert en Thomas zijn bezig de rubber bussen er uit te persen, we willen deze gaan vervangen door PU-bussen.

    22.2.2011 "Een weekje Skivakantie...."

    Deze week niets aan de Rally P6 kunnen doen, wel een weekje lekker wezen skiën in Oostenrijk.......!

    1.3.2011 "Het elektrische gedeelte ...."

    Vanavond strijden we op 2 fronten, Theun en ik houden ons bezig met de demontage van de laatste (LASTIGE !) lagerschalen, terwijl Gerard en Han zich bezig houden met de elektrische voorzieningen .......

    Gerard heeft het complete dashbord weer gesloopt, bedoeling is dat er LED-lampjes boven de zekeringhouders komen die een indicatie geven wanneer er een zekering uit ligt !

     

     

     

     

    Tevens worden de voorbereidingen getroffen voor de aansturing & bekabeling van de "lampenbar", hier komen originele LUCAS breed- en verstralers op.

    3.3.2011 "Voorbereidingen voor het stralen !!

    Met Theun de laatste voorbereidingen voor het straal- en poedercoaten afgerond. We hebben alle pasvlakken voorzien van stalen deksels en de overige zaken met ducttape beschermd.

    Het is veel werk, maar alles kan nu in één keer klaar gemaakt worden !!

    8.3.2011 "Tussenoplossing"

    Volgende week hebben we de beurs in Rosmalen en de P6 zal daar staan samen met een P5 (London-Sidney) en een circuit SD1......

    De nieuwe achteras is nog niet klaat, dus voor de gelegenhid maar even de oude er onder gezet....... na de beurs zien we wel verder.... de onderdelen liggen bij de poedercoater (Peter Jansen)

    10.3.2011 "De eerste delen komen binnen....."

    De eerste delen van de nieuwe achteras komen binnen ............... keurig netjes in de RAL 5013 :

     

    straalwerk : Straalbedrijf Twente

    poedercoating : Peter Jansen

     

    nu de rest nog en we kunnen weer gaan bouwen !!!

    13.3.2011 "de Lampenbar"

    Vanmorgen de lampenbar gezet uit 2 mm blankstaal, daarna de bevestigingspunten er achter gelast. Gekozen om dit met lasmoeren M10 te gaan doen, mooi solide en je hoeft er bij de de- en montage alleen maar een bout in te draaien.

    Rest nog :

    • lampen passen
    • gaten boren in de lampenbar voor bevestiging van de lampen
    • gaten boren in de bumpersteunen voor bevestiging van de lampenbar
    • strips aan de achterzijde van de lampenbar voor bevestiging draadboom
    • trekogen aan de lampenbar
    • stralen
    • poedercoaten RAL 9002 (roomwit) net als de P6

    15.03.2011 "Gewassen en .... bijna klaar voor de beurs"

    De P6 is gewassen en gepoetst......  nog een paar dingetjes en hij is klaar voor de beurs...!

    19 en 20.03.2011 "Britisch Car and Lifestyle"

    Op 19 en 20 maart jl stonden we op de "Britisch Car and Lifestyle" in Rosmalen. Samen met een P5 en een circuit SD1 in de Marlboro kleuren was het een mooi schouwspel!

    27.03.2011 "de lampenbar"

    Het was een beetje werk, maar het resultaat mag er zijn : de Lampenbar is klaar.....

    05.04.2011 "De achteras.... het schiet nu op !"

    Vanavond op 3 fronten "gestreden" ;

    Gert heeft de achterremmen in elkaar gezet, de remmen compleet met revisiedelen zien er weer als nieuw uit

    Theun heeft de Dion-as in elkaar gezet, zeker het rubber is een lastig klusje

    Johan en Han hebben de nieuwe bussen in de draagarmen geperst / dat ging redelijk voorspoedig !

     

    AL MET AL een zeer effectieve sleutelavond !

    07.05.2011 "Goed resultaat Classic-Rover Rally Team"

    PERSBERICHT:

     

    Het Classic-Rover Rally Team heeft afgelopen zaterdag 7 mei een goed resultaat behaalt tijdens hun eerste HRC Rally van 2011. De rally, merendeels verreden over asfalt, in de omgeving van Coburg (Duitsland), was de voor de Nijverdalse equipe de eerste rally van een reeks meetellend voor de Duitse HRC (Historic Rallye Cup).

     

    De auto, een speciaal geprepareerde Rover P6 2000TC uit 1967, was de oudste auto in het sterke deelnemersveld en heeft zonder problemen de totaal 6 stuks zeer snelle klassementsproeven in het heuvelachtige landschap doorstaan. Uitrijden en “heel houden” was het uitgangspunt voor de aanvang van deze eerste rally voor het seizoen 2011. Dat is gelukt en nu is er de komende weken gelegenheid om wat kleine aanpassingen en verbeteringen aan te brengen.

    12.05.2011 "CRRT Werkplaats opruimen"

    We hebben de Sonnefeld Rallye er op zitten, tijd om de werkplaats eens netjes op te ruimen. Werd, na weken lang alleen maar sleutelen, ook hoog tijd.

    Nu maar weer werken aan de actiepunten die we hebben staan voor de volgende rally. Met name de voorremmen (te heet !) zullen aangepakt moeten worden ….. we houden je op de hoogte
     

    Verder hebben we Rover aan een uitgebreide inspectie onderworpen, geen rare dingen geconstateerd, geen lekkages, niets…… alles OK en dat voor een “beestje” uit 1967 !!

     

    Actiepunten :

    • Remmen voorzijde
    • Veerpoten voorzijde
    • Accu
    • Lampenbar definitief afwerken
    • Terratrip afwerken
    • Uitlaat bevestiging aanpakken
    • Velgen en banden selecteren
    • Stuurkolom verlengen

    19.05.2011 "de EXTRA olielamp"

    Mooi werk van Gerard...!

     

    De EXTRA oliedruklamp, kan daar mooi zitten. Normaal zit daar het Kienzle klokje, maar die hebben we toch niet nodig, als die het al doet....

    01-06-2011 "De ruitjes zijn binnen"

    De schuiframen (kunststof) met rails zijn binnen ...... snelle levering, vanuit de UK binnen 3 dagen in Almelo !!

    Nou eerst maar eens passen, door de 4-deurs koets zitten er relatief kleine ramen in, maar het moet net kunnen !

    12.07.2011 Schokdempers voor & carterplaat

    Na vorige week de 14" Wolfrace velgen met straatbanden gemonteerd te hebben, was het tijd om de carterplaat en de schokdempers aan de voorzijde aan te pakken. We laten voorlopig de voorwiel ophanging met rust, maar toch naar ander (instelbare) GAZ dempers er onder gestoken.

    De carterplaat bleek geen overbodige luxe, het flexibele stuk van de uitlaat bleek al aardig geraakt ...... en dus beschadigingen te vertonen!

    12.07.2011 (instelbare) GAZ dempers

     (instelbare) GAZ dempers

    14-07-2011 Veelbelovende test !!

    KLIK : http://youtu.be/RYjcwG3NNfI

     

     

    Het Classic-Rover Rally Team zal op 30 juli a.s. aan de start komen bij de Main Kinzig Rally in de omgeving van Frankfurt. Deze rally is voor de equipe de tweede rally van een reeks meetellend voor de Duitse HRC (Historic Rallye Cup).

    Deze week werd er uitgebreid getest ter voorbereiding op dit komende evenement en het ziet er allemaal veelbelovend uit....

     

    30-07-2011 : 20e plaats in ZWARE Main Kinzig Rallye 2011

    20e plaats in ZWARE Main Kinzig Rallye 2011

    Het was een prachtige, maar op sommige momenten een uiterst zware rally daar in de omgeving van Wächtersbach in Duitsland. De rally begon voorspoedig en de Rover presteerde buiten gewoon goed. Het samenspel met de debuterende navigator Theun Visser ging uitstekend. Voor aanvang van proef 2 begon het lichtjes te motregenen en de proef lag er spekglad bij. Direct na de start waren er een paar flauwe bochten, gevolgd door een gemene haakse rechtse bocht. We gingen met een te hoge snelheid de bocht in en de Rover schoot rechtdoor, toch de boel bij kunnen trekken, met als gevolg "slechts" schade aan het linker voor- en achterscherm. Verder de rally kunnen vervolgen en hier ook geen hinder van gehad.

    De 2e en de 5e proef hadden een stuk onverhard/gravel, waarbij stenen zo groot als tennisballen de ondergrond waren. Gelukkig heeft hier de aluminium dekplaat (carterbescherming) goed zijn werk gedaan. De laatste 2 proeven was het, door het wegvallen van de koppeling,  echt overleven voor de P6 en proberen om de rally uit te rijden.

    Uiteindelijk een 20e plek op slechts 7,2 seconden van de winnaar..... NIET SLECHT !! 

    30-08-2011 "einde vakantie..."

    Einde vakantie en na de laatste rally (Main Kinzig) werd het tijd om de auto aan te pakken, er was (naast de opgelopen schade) een aardig lijstje :

    • Tripmaster controle / reparatie
    • scheur in de achterwiel ophanging
    • wielllagers (voor) controle
    • ruitensproeier
    • koppeling vervangen
    • RV en LV schade (schermen vervangen)
    • RV deur slot gangbaar maken
    • camera controleren / verplaatsen

    Kortom, genoeg te doen, ................

    Vanavond hebben we de achterwiel ophanging LA kunnen repareren, die gaat in ieder geval op die plek niet meer stuk. Verder de koppelingscilinder op de bak vervangen, bleek ook de kunststof leiding er naar toe te lekken. Besloten hiervoor een gewapende (rem)slang voor te nemen en het traject vanaf het pedaal aanzienlijk te verkorten door  recht over te steken ...... we houden je op de hoogte

     

    06-09-2011 "opbouw voor Shake down Hellendoorn"

    Uitnodiging : Opwarmer Hellendoorn Rally op het Keizerserf te Nijverdal.

     

     

    Zaterdag 10 sept. zullen diverse teams weer aanwezig zijn op het Keizerserf, om zich en hun bolides te presenteren aan het publiek.

    Met nog meer auto’s aanwezig dan vorig jaar groeit de “shake-down” al uit tot een vast fenomeen in aanloop naar de Hellendoorn Rally toe. Zoals vorig jaar mogen we weer diverse lokale rijders begroeten. Edwin Wolves, Harry Meijers en de Nijverdalse equipe Altena/Aaltink maken daar natuurlijk deel van uit. Oud Talbot Samba rijder Harry Poortman is voor het eerst aanwezig. De oud “fabrieksrijder” neemt nu echter zijn Opel Kadett GTE mee, waarmee hij zal proberen de strijd in de klasse aan te gaan met bovenstaande collega’s.

     

    Wij zijn door de organisator (Huub Mali / HEMA Nijverdal) gevraagd ook aanwezig te willen zijn met de rally Rover P6....... maar we hadden na de schade van Main Kinzig nog eerst wat werk te verrichten. Uiteindelijk is het weer gelukt !

    24-09-2011 "uitvallen in Reckenberg Rallye 2011"

    Vroegtijdig einde aan de Historic Reckenberg rallye 2011 : een compleet losgelopen achterwiellager tijdens de ochtendverkenningen betekende een vroegtijdig einde van de Rallye. De schade aan het wiel was dusdanig dat het onmogelijk terplekke te repareren was....

     

     

    volgende keer beter :

     

    2 oktober 2011 Rallye Bad Emstal (omgeving Kassel)

    27-09-2011 "nieuwe (oude) wielnaven!"

    Het wiellager RA was compleet "weggevreten" en de naaf had her en der behoorlijke beschadigingen opgelopen. Om op tijd klaar te zijn voor de volgende rally (8 Okt Bad Emstal) gekozen om een bestaande aandrijfas compleet met naaf en lagers over te zetten op de P6. Na enig testwerk bleek het lager zicht uitstekend te houden en ..... bleef koel (!) dit in tegenstelling tot het lager aan de LA.....

    Met elkaar besloten om ook hier het lagerhuis compleet te vervangen en te kijken hoe dat gaat.......

    06-11-2011 “Sterk optreden Classic Rover Rally Team”

    “Sterk optreden Classic Rover Rally Team” in .......................Classic Euregio Rally 2011

     

    De klassieke Rover 2000TC (1967) was afgelopen zondag voor het eerst te zien tijdens een Nederlandse (classic) rally. Na een zwaar seizoen in de Duitse Historic Rallye Cup was het een mooie gelegenheid om een keer een

    De klassieke Rover 2000TC (1967) was afgelopen zondag voor het eerst te zien tijdens een Nederlandse (classic) rally. Na een zwaar seizoen in de Duitse Historic Rallye Cup was het een mooie gelegenheid om een keer een “thuiswedstrijd” voor eigen publiek te rijden.

    De rally werd ’s morgens meteen op de 1e proef (Bentelo) al vol gereden en het vertrouwen was er vanaf het begin. Ondanks dat er vooraf geen verkenningen waren geweest, werden er toch snelle tijden neergezet op de eerste 2 proeven bij Bentelo en Zeldam.

     

    Na de middag werd, onder mooie en droge weersomstandigheden, de prachtige rondkoers op Hengelo-Zuid gereden. Na een tamelijke rustig gereden eerste ronde, werden de laatste 2 ronden vol op de limiet gereden en lagen de snelheden voor klassieke begrippen erg hoog. Na de proef op Hengelo-Zuid, waar enorm veel publiek op was afgekomen, stonden er nog 2 proeven op respectievelijk Vliegveld Twente en Zuidhoek op het programma.

    Al met al was het een prachtig evenement, met mooie en vooral snelle proeven. Kortom, een mooie afsluiting van het seizoen voor het Nijverdalse Classic Rover Rally Team.

    Ook het volgende seizoen zal het Rover Team met name de Duitse historische rally’s gaan rijden, we houden u op de hoogte via deze website !

    “7e plaats in Rallye Auf nach Melsungen!”

    “7e plaats in Rallye Auf nach Melsungen!”

     

    Afgelopen zaterdag was de eerste rally voor het Nijverdalse Classic Rover Rally Team in 2012 : Auf nach Melsungen (omgeving Kassel). De rally werd onder droog en warm weer verreden en het werd een zeer snelle rally door het prachtige heuvelachtige gebied met veel asfalt.

     

    Het team, bestaande uit Johan Löwik (rijder) en Gert Visser (navigator) had vanaf het begin van proef 1 al problemen met een weigerende 2e versnelling. Dit heeft met name op proef 3 veel tijd gekost (zo’n 18 sec.). Tijdens een korte service kon het probleem slechts ten dele worden verholpen, het was dus zaak om de 2e serie van 3 proeven de achterstand zo veel mogelijk te beperken.

     

    Proef 4 en 5 werden goed verreden, waarna het team zich opmaakte voor de beruchte laatste proef “Rhünda by Night”. De proef wordt in het donker verreden door een steengroeve, waarbij grote hoogteverschillen, steile en smalle paadjes, 100% Schotter en met name de grote hoeveelheid stof het geheel tot een berucht en uiterst zware proef maken. Ook op deze laatste proef werd een goede tijd neer gezet en werd de klassieke Rover heelhuids over de finish gereden.

     

    Dankzij de relatief goede tijden op de laatste 3 proeven bleef de schade beperkt en kon er uiteindelijk een 7e plaats genoteerd worden in het HRC-dagklassement en is het team koploper in de tussenstand van de HRC Intercup.