www.classic-rover.nl

Rover 10 Special

27.12.2016 : body terug op chassis!

21.09.2016 ook het "neusje" is gespoten !

Ook het "neusje"van de Rover 10 Special zit in de kleur / erg mooi geworden.......... ben benieuwd als deze volgende week op de body staat !

22-1-2016 "ophalen Rover 10 Special bij Jansen"

Het was dan eindelijk zover, de 1e fase zit er op !

De body is zo ver klaar dat ik hem op kan halen bij Jansen Carrosseriebouw Wesepe. Het resultaat is verbluffend, de inbreng van de mensen van Jansen heeft een PRACHTIG RESULTAAT gebracht !

Nu gaat de auto mee naar huis, spuitwerk body, motorrevisie en afwerken chassis doen we zoveel mogelijk zelf. Daarna weer naar Wesepe voor de laatste puntjes op de i !!!

 

 

Rover 10 Special 1938

14-12-2015 "motorkap details/louvres bespreken"

De mooie lange motorkap van de Rover 10 Special hebben we tot in detail doorgesproken. Gekozen voor "vaste" zijpanelen, waar aan de rechterzijde de 6 uitlaten naar buiten komen en daar verzamelen in een 63 mm uitlaat naar achteren. De uitlaat zal via een cherry bomb demper voor het achterwiel uitblazen.

 

Het bovenste deel van de motorkap bestaat uit 1 deel, dit zetten we vast met 2 riemen!

14-12-2015 "stoelframes klaar"

Vandaag zoals ze noemen "stoeltje gepast".... zit prima, ondanks dat er nog geen bekleding op zit. De zitpositie is goed, bediening van de pedalen en versnellingspook ook. De frames staan op nieuwe schuifsledes, dus ook voor Liesbeth is eea toegankelijk !

dashboard krijgt vorm

dashboard krijgt vorm

13-11-2015 "prachtig aluminium gietwerk !"

Prachtige details voor de Rover 10 Special 1938, voetensteun en opstapjes in aluminium gietwerk met Rover embleem!!

10-11-2015 "ruige" looks door 19"

just for the looks hebben ze bij Carrosseriebouw Jansen een setje 19" wielen voor de Rover 10 Special gezet, errrrg gaaf!

26-10-2015 "Details bespreken"

Vandaag samen met Bas en Sjoerdt details doorgenomen over het uitlaatsysteem, de schokbrekers en de uitvoering/vorm van de motorkap.......

5-10-2015 "het krijgt vorm !"

28-09-2015 "zit- en stuurpositie bepalen".................Rover 10 Special

Vandaag bij Carrosseriebouw Jansen  geweest om de zit- en stuurpositie te bepalen. Op zich nog een hele puzzel, want je moet goed zitten, goed bij de pedalen kunnen en er ook nog in en uit kunnen stappen......

Maar, het is gelukt....... na overleg met Bas & Sjoerdt zijn de relavante maten bepaald!

Het gegoten aluminium schutbord zit op z'n plaats !!

6-9-2015 "Beaulieu aanwinsten voor de Rover 10 Special"

Set achterlichten voor de Rover 10 Special, gecombineerde ingebouwde licht- en remlichtfunctie.

6-9-2015 "Beaulieu aanwinsten voor de Rover 10 Special"

Set (torpedo)lampjes voor op de voorspatborden van de Rover 10 Special, voordeel is de gecombineerde ingebouwde stads- en knipperlichtfunctie.

dscn1276.jpg

6-9-2015 "Beaulieu aanwinsten voor de Rover 10 Special"

Tankdop Rover 10 Special
Tankdop Rover 10 Special

Mooie tankdop gekocht voor de Rover 10 Special, zal vast mooi staan, ben benieuwd !

5-9-2015 "Gietwerk schutboard klaar...." erg mooi !

2-9-2015 "een mooie en zeer ruime bagageruimte"

10-8-2015 "Viking Head passen......"

De neus van de Special is klaar, hierbij is min of meer gekeken naar het Aston Martin Speed Model, ..... erg mooi geworden!. Natuurlijk mag hierop de unieke Rover Viking Head niet ontbreken, moet lukken met een kleine aanpassing.

10-08-2015 "voor- en achterkant mooi zichtbaar"

In mijn vakantie alleen via Facebook de verrichtingen bij Carrosseriebouw Jansen kunnen volgen, vandaag direct live de resultaten van de Rover 10 Special (1938) bekeken....... de lijnen worden duidelijk zichtbaar en voor- en achterzijde geven al een goed beeld !

 

10-08-2015 "achterkant heeft definitieve vorm gekregen !"

De achterzijde heeft z'n definitieve vorm gekregen, bij het vorige bezeok besloten de "kont" iets spitser te maken, resultaat mag er zijn !!

14-07-2015 "het eerste plaatwerk..."

08-07-2015 "er komt lijn in"

Er komt lijn in, bij Carrosseriebouw Jansen zijn ze begonnen met de houten mal om zodoende de lijnen van de Special te bepalen !

03-07-2015 "de 4 cilinder opgehaald"

Gisteren (3-7-2015) de 4 cilinder motor van de Rover 10 Special (1938) opgehaald bij Carrosseriebedrijf Jansen in Wesepe. De motor moet een revisie ondergaan voordat we hem wer terug kunnen plaatsen op het chassis van de Special.

 

Vandaag de motor eens goed bekeken, is echt een prachtig ding, let met name op de manier waarop de vervroeging van de ontsteking (handle aan stuur) met een stangenstelsel, onder het carter door (!), naar de ontsteking loopt …. Geniaal, het mocht wat kosten vroeger.

19-6-2015 "klaar voor de volgende stap"

Het chassis staat klaar voor de volgende stap..... de "houten mal" moet er op om de juiste vorm en lijnen van de nieuwe body te gaan weergeven. Ben erg benieuwd !!

Ook kan er een begin gemaakt worden met de motorrevisie en zullen we de mechanisch bediende trommelremmen ombouwen naar hydraulisch gestuurde remtrommels. Ook de wielen worden aangepast, alleen het hart van de oude spaakwielen gebruiken we, er komen nieuwe 19" velgen met compleet nieuwe spaken.

Op meerdere fronten, genoeg werk aan de winkel! 

19-6-2015 "chassis opnieuw geklonken"

Daar waar wat aanpassingen aan het Rover chassis zijn gedaan, heeft Jansen nu definitief opnieuw de boel geklonken. Ziet er mooi en authentiek uit.....

Leuk stukje in Autovisie

13-5-2015 "Chassis schiet goed op !!"

Het schiet mooi op met het chassis van de Rover 10 Special.... de 6 cilinder staat er mooi op, 28 cm naar achteren. Ook de pedalbox is naar achteren verschoven, stuurkolom lengte en hoel moet nog nader bepaald worden.

8-5-2015 "Update"

Komend weekend bij de Open Dagen Carrosseriebouw Jansen, waar ook het chassis staat..... genoeg tijd dus om foto's te schieten en verdere details af te stemmen.......

28-4-2015 "achterzijde aangepast / nieuwe buis geplaatst"

27-4-2015 "nieuwe motorsteun geplaatst"

17-4-2015 "Motor passen op chassis, 25 cm naar achteren"

14-4-2015 "chassisnummer verschijnt na stralen !"

7-4-2015 "het 10 chassis"

7-4-2015 "demontage begonnen"

body van het chassis af ....
body van het chassis af ....

Vandaag zijn ze bij Jansen Carrosseriebouw in Wesepe begonnen met het demonteren van de body. Het chassis gaan we gebruiken voor de bouw van de Special, de body van de 10 Coupé (vrij zeldzaam) gaat waarschijnlijk terug naar the UK!

Chassisnummers Rover 10 Coupe.....

Chassisnummers ......881234 mooi nummer!

5-3-2015 "RDW goedkeuring op Rover 10, het kan beginnen"

Vandaag van Bas Jansen vernomen dat de Rover 10 Coupe (1938) voorzien is van de benodigde "loodjes" en dat er dus een begin gemaakt kan worden met de bouw van de Rover 10 Special...... !!