www.classic-rover.nl

Rally Rover P6 3500 V8

13-11-2014 "Stuurbekrachtiging uitlijnen gereed!"

We hebben de boel in lijn staan en provosorisch vast gezet.... volgende week stoel en pedalbox passen. Ben benieuwd.....

12-11-2014 "Achterwielophanging op z'n plek"

We hebben de achterwielophanging voorlopig op z'n plek, wielkasten uitslijpen en kijken hoe we uitkomen met de aandrijfas....lengte bepalen

11-11-2014 Nieuwe lagering gemaakt voor de elektrische stuurbekrachtiging

Vanavond heeft JP de aanpassingen gedaan aan de lagering van de elektrische stuurbekrachtiging. We hebben afscheid genomen van de fragiele kunststof behuizing en daarvoor in de plaats een stalen bus gedraaid waar het lager mooi strak in past. Zeer stabiel en een spelingsvrije oplossing !

 

2-9-2014 "passen van diverse delen"

7-8-2014 "De nieuwe V8 is binnen !!"

Vandaag bij Berry Smink de V8 motor met de nieuwe Tremec close ratio bak opgehaald. Het geheel ziet er met de roller rockers, Stage III geflowde koppen, nieuwe race koppeling en aluminium vliegwiel indrukwekkend uit !

Weer een stap verder, nu eerst stappen maken met de achterwielophanging, dan kan de body  recht op gezet worden en kan de motor er in om divers dingen te passen

15-5-2014 "ook de bodem is kaal......we kunnen verder!"

10-05-2014 "Elektrische stuurbekrachtiging" in de P6

De nieuwe rally P6 krijgt stuurbekrachtiging .... geen hydraulische, deze kost vermogen en is te traag, nee we gaan rijden met een elekrische stuurbekrachtiging. We hebben, na advies uit de moderne rally wereld gekozen voor het stuurhuis van een Opel Corsa B. het huis zit provisorisch op z'n plek, zodat we kunnen gaan passen en meten met stuur, stoel en pedalbox!

8-5-2014 "de kachel/ventilator is klaar & getest"

6-5-2014 "Tectyl, tectyl en nog eens tectyl".......

De bodem is grotendeels klaar, we moeten nog nog de geluidsisolatie om de tunnel verwijderen en wat losse tectyl delen her en der aan de bovenzijde, maar...... hij staat weer rechtop !

29-04-2014 "opvullen remklauwen (Jaguar) ivm geventileerde schijven"

We hebben "vulplaten" 10 mm dik gemaakt om de beide remklauwhelften verder uit elkaar te krijgen. We hebben deze ruimte nodig om de geventileerde AP-remschijven kwijt te kunnen !

29-04-2014 "2e avondje tectyl steken"

24-04-2014 "De gasklep zit er aan....

24-04-2014 "1e Avondje tectyl steken"

17-04-2014 "Demontage Jaguar remmen achter"

De standaard achterremmen van de Jaguar XJ-6 gaan we aanpassen. Om de dikkere (geventileerde) schijven kwijt te kunnen, moeten we remklauwen "meer ruimte" geven. We gaan dat doen door "vulplaten" 10 mm dik tussen de beide klauwhelften te plaatsen. Groot voordeel: de remkanalen lopen bij de XJ remklauwen buitenom....

17.04.2014 "Carterpan gereed voor poedercoating"

16.04.2014 "Carterpan schoon".....

Ook de carterpan voor de nieuw te bouwen Rover V8 is schoon, eerst nog even nastralen, poedercoaten en dan naar Berry Smink voor samenbouw met de V8 !! De "vaatwasser"van Gerard werkt perfect, mooi op temperatuur komen de vette onderdelen er brandschoon uit. Scheelt een hoop handmatig ontvetten...

15.04.2014 "Het inlaatspruitstuk schoon"

Het standaard Rover V8 EFI inlaat spruitstuk is "schoon", we gaan nu eerst de boel opbouwen samen met het aangepaste plenum / alle sensoren passen en plaatsen, daarna demonteren en de boel netjes glasparelen en poedercoaten.....

05-04-2014 De V8 en Tremec bak

05-04-2014 De V8 en Tremec bak

Vandaag, tijdens de ROCH Taxatiedag bij Berry Smink, voor het eerst de nieuwe Tremec close ratio bak bekeken. Het geheel ziet er met de nieuwe race koppeling en aluminium vliegwiel indrukwekkend uit !

01-04-2014 "Ruimte gemaakt voor bredere achteras/banden"

01-04-2014 "Ruimte gemaakt voor bredere achteras/banden"

27.03.2014 AP remschijven binnen (achter)

We hebben via Meijers Tuning Rijssen de AP (achter)remschijven binnen, nu kunnen we gaan passen en meten. We zullen de klauwen moeten wijzigen om de dikkere (GEVENTILEERDE) schijven er tussen te krijgen. Samen met de Ferodo 3000 blokken moet dit een hele verbetering gaan geven!.

19.03.2014 Contraflens op EFI plenum gelast

Middels TIG hebben we de nieuwe aluminium contraflens op het plenum (giet aluminium) gelast. Door het geheel eerst goed warm te stoken, last het beter en is er minder kans op scheurvorming. Na het lassen is het geheel in het zand onder gedompelt, om zo langzaam mogelijk af te koelen... Op de contraflens monteren we een Thor gasklep van een Range Rover P38.... deze heeft en grotere doorlaat tov de standaard 3,5 EFI gasklep!

18.03.2014 Trekstang (voorlopig) geplaatst

Paul heeft vanavond de contra lippen voor de gaffels er aangehecht. Nu kunnen de trekstangen voorlopig geplaatst worden om e.e.a. uit te lijnen en dan het geheel af te lassen….komt schot in !

16.03.2014 Plenum voorzien van grotere gasklep (deel 3)

 

De (tussen)flens is klaar, even passen voordat we de boel definitief gaan aflassen….

13.03.2014 Heater onderdelen zijn gepoedercoat

 

 De delen zijn allemaal ontvet, gestraald en daarna zijdemat gepoedercoat. Eugene zal dit project verder afmaken.

6.03.2014 Gaffelstuk klaar

We hebben mooie 16 mm gaffelstukken gemaakt met een strakke passing voor de bijbehorende pennen. Ondanks dat het een vast geheel is, hebben we toch mooi een spelingsvrije oplossing, het geheel is instelbaar door gebruik te maken van “linkse” en “rechte” draad (M16)

4.3.2014 ….deel Poedercoatwerk klaar

De “kommen” voor de veren (voorwielophanging) hebben we klaar. Benieuwd wat het resultaat van alle aanpassingen zal zijn en of we het “rollen” van de voorzijde hebben kunnen beperken. “Veerkom”, inclusief de nieuwe / verzwaarde (+35%) nieuwe veren en instelbare GAZ dempers.

18.02.2014 Plenum voorzien van grotere gasklep (deel 2)

Provisorisch passen om de maat van de contraflens te kunnen bepalen

18.2.2014 Plenum voorzien van grotere gasklep (deel 1)

We gaan gebruik maken van het EFI systeem van de Rover in combinatie met DTA-aansturing. Uiteraard willen we veel lucht binnen krijgen om de V8 mooi te laten “ademen”. We hebben de standaard 74 mm gasklep er af gezaagd en gaan het plenum aanpassen zodat er een grotere (85 mm) gasklephuis geplaatst kan worden.

11.2.2014 demontage VOORWIEL OPHANGING

We hebben nu 2 setjes voorwiel ophanging gedemonteerd...... beide sets gaan we klaar maken en voorzien van nieuwe bussen, lagers en reactiestangen.

4.2.2014 De achterdempers met instelbare coils...

30.01.2014 Zitpositie bepalen

Uitermate belangrijk, de zitpositie in de rally auto. Het lijkt goed, even grof gepast (met o.a. een oude stoel), straks met de nieuwe stoel definitief passen, stuurhoogte is nog aan te passen, pedalbox moet er ook nog in. Maar, begin is er !

30.01.2014 Diff uitlijnen

Wederom een nutige avond en mooi opgeschoten. Het Jaguar diff zit op z'n plek en loopt mooi in lijn met het hart van de versnellingsbak. Het uitdenken en construeren van de bevestiging aan de bodem van de Mock Up P6 kost de nodige uurtjes, maar dan is het straks ook 'klaar'.......

27.01.2014 De nieuwe RVS tank krijgt vorm......

Vandaag is bij AVA Luchttechniek de nieuwe RVS tank gelast, puik stukje laswerk. Naast het lassen is vooral het koelen erg belangrijk, om te zorgen dat het materiaal niet gaat trekken ......

26.01.2014 Onderdelen Jaguar remrevisie binnen

De onderdelen voor de remrevisie zijn binnen, inclusief nieuwe RVS zuigers. Wederom goed geholpen / geadviseerd door Stenger Jaguar Service.

We gaan nu eerst de boel passen en monteren met de beoogde geventileerde schijven, daarna gaat de revisie plaats vinden.

 

16.01.2014 : “de beide P6 body’s”

16.01.2014 Diff : het eerste “passen en meten”

16.01.2014 “Mock Up” van de Rover P6

  

We willen de Mock Up in 1e instantie op de “kop” leggen zodat we wat makkelijker aan het diff / ophanging kunnen werken. Vanavond de boel maar eens met behulp van de bovenloopkraan gedraaid. We hebben nog een oude body liggen die eigenlijk niet meer te redden is (veel roestvorming en rotte plekken), maar die we mooi als Mock Up kunnen gebruiken om de boel te passen en aan te passen zonder dat we meteen met de beoogde body aan de gang hoeven.

  

Bijkomend voordeel is dat Gerard zich met de kabelboom/dashboard in de nieuwe auto bezig kan houden, zonder dat we elkaar in de weg lopen….

 

16.01.2014 Veren testen ........

 

Standaard (bestaande) veren testen van een Rover P6 3500 en aan de hand van de resultaten bepalen wat we willen veranderen. De veren geven, zowel voor als achter, een mooi lineair beeld. De achterveren blijken veel zwaarder uitgevoerd dan de voorveren….. vandaar het “duiken/rollen” van de P6 in de snellere bochten. We hebben in eerste besloten achter niet veel te wijzigen en aan de voorzijde zo’n 30% zwaarder te gaan! Veren zijn besteld, we zijn benieuwd naar de resultaten!!

09.01.2014 Klein laswerk aan de bodem / achterzijde

Gerard bezig met het dicht lassen van de overbodige gaten in de bodem van de P6, de achterzijde schiet mooi op, de aluminium voetplaten voor de catchtank en de brandstofpomp(en) zijn reeds gemaakt ….. er komt schot in

Motor update 09.01.2014

voorbeeld Roller Rockers....
voorbeeld Roller Rockers....

 De V8 wordt op dit moment samen gebouwd bij Autobedrijf Berry Smink in Hooglanderveen. Smink, Rover specialist en zelf Nederlands kampioen Carpulling, zal zorg dragen voor het onderblok, nieuwe HC zuigers, aangepaste nokkenas en nieuwe Stage 3 koppen met Roller-Rockers!

Wij gaan ons bezig houden met in- en uitlaatsysteem, DTA en ontsteking ....

Jaguar LSD Diff met ratio 4.09

 

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen gaan we het standaard diff van de Rover P6 vervangen door een diff van een Jaguar..... We kiezen voor een Limited Slip Diff van Jaguar in combinatie met een"aangepaste/standaard" De Dion achteras van een P6.

We hebben, na lang zoeken, het gewenste Diff gevonden. Het Diff op de foto heeft een ratio van 4.09, is echter geen LSD ...... het LSD gedeelte halen we weer uit een ander Diff, om zodoende een korte en tevens Limited Slip overbrenging te krijgen!

 

08.01.2014 De “geventileerde” Jaguar achterremmen

dit moet het gaan worden.......
dit moet het gaan worden.......

08.01.2014 De “geventileerde” Jaguar achterremmen

de "centreerplaat"
de "centreerplaat"

08.01.2014 De “geventileerde” Jaguar achterremmen

de "basis" geventileerde remschijf
de "basis" geventileerde remschijf

We hebben gekozen voor het LSD Diff van Jaguar en dus ook de achterremmen van de Jag. De schijven van de Jag zijn iets kleiner in diameter dan die van de Rover P6, scheelt ongeveer 10 mm op de diameter. Toch gaan we verder borduren op het Jag systeem.

 

 

 

Wat willen we achter wijzigen :

  • Geventileerde schijven (AP ?)
  • Nieuwe / aangepaste remklauwen
  • Race remblokken

 

 

 

We zullen de remklauwen moeten aanpassen omdat we geventileerde (lees : dikkere) schijven gaan monteren. Voor de schijven zijn er een paar merken (waaronder AP) die standaard schijven zonder “kern” leveren. Hier moeten we gaan zoeken en dan de “kern” met de juiste steek zelf op maat gaan maken….

Tussen de beide helften van de remklauwen gaan we vulplaatjes maken die de (extra) dikte van de geventileerde schijven opvangt. Voordeel van de Jag klauwen is, dat er geen oliekanaaltjes door lopen, de remolie wordt via een leiding/slang buitenom gekoppeld.

Diff & achterwielophanging Part 1

Dit is even een "kleine" uitdaging ..... we gaan het standaard diff van de Rover P6 vervangen door een diff van een Jaguar.....

 

 

 

 

We kiezen voor een Limited Slip Diff van Jaguar in combinatie met een "aangepaste/standaard" De Dion achteras van een P6.

 Het Diff op de foto heeft een ratio van 3.09...... we willen graag naar 4.27, om zodoende een korte overbrenging te krijgen!

De uitdaging zit hem met name in de bevestiging van het Diff onder de auto, maar ook de aanpassing van de draagarmen.

SABELT Mechanisch brandblussysteem 4,25L

 

We hebben, in tegenstelling tot de witte “Monte Carlo”, voor de nieuwe rally P6 gekozen voor een mechanisch SABELT brandblussysteem voor motorruimte/cockpit.

 

 

Naast dit systeem zullen we een (extra) standaard 2 ltr. blusser monteren. Op deze wijze hebben we voldoende blusmiddelen aan boord.

  

Specificaties :

  • Mechanisch, complete set met alle benodigde leidingen, nozzles, etc.
  • Stalen fles 4.25lt Eco-life.
  • FIA homologatie EX032,10 en CSAI goedkeuring N.10/02

EFI en brandstofsysteem

 

 

Deze week “inkopen” gedaan en voorbereidingen getroffen voor het brandstofsysteem:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • De tank voor de P6 gaan we, net als bij de witte “Monte Carlo”, zelf bouwen
  • Voor de aanvoer naar de aluminium Catch tank (2,5 ltr) hebben we gekozen voor een Facet Red Top Competitie Brandstofpomp. De Facet Red Top is geschikt voor vermogens van 200 PK + en heeft voldoende druk en opbrengst.
  • Vanaf de Catch tank hebben we gekozen voor een Bosch pomp, die middels Des6 brandstofslang met RVS mantel (8mm inwendig) zorgt voor de juiste aanvoer en retour van de voor het EFI-systeem benodigde brandstofdruk en –hoeveelheid.
  • De keuze van de brandstof drukregelaar zijn we nog niet helemaal uit….. dit volgt later!

Tremec TKO-600 .....?

We zijn nog "zoekende" maar dit gaat hem waarschijnlijk worden, de bak voor onze nieuwe P6 rally auto. De close ratio bak, fabrikaat Tremec, is speciaal geschikt voor (Amerikaanse) V8 motoren met veel vermogen, maar vooral veel koppel !

 

 

 

 

 

specs:

  • The original 5-speed overdrive heavyweight
  • Up to 600 lb-ft. of torque capacity
  • Exceptionally light at just 99 lbs. dry
  • Multiple shifter locations & dual speedo pick-ups for extreme versatility
  • Robust 3-rail internal shift mechanism offers firm, positive shifts

13.12.2013 Het injectiesysteem EFI

 Er is veel in de, met name Engelse, tuning wereld geschreven over het type injectie spruitstuk, eventueel in combinatie met het plenum. Zoals het er nu naar uitziet gaan we voor redelijk standaard, dwz het spruitstuk, injectoren en plenum van de SD1. We overwegen nog om de inlaat/gasklep te vergroten (nu Ø 65 mm), maar moeten nog wat navraag doen wat dit doet met vermogen en/of koppel…….

 

 

  

We hebben heel even overwogen om een Thor injectiespruitstuk te monteren, maar volgens de specificaties van de V8 tuner’s geeft die alleen maar meer koppel en is deze beperkt in maximaal vermogen.

 

Nu eerst demonteren, reinigen, stralen en poedercoaten van de delen!

17.11.2013 PowerView 750 Display

Naast de Powerbox hebben we ook een bijbehorend bedieningspaneel nodig. We hebben er voor gekozen om het dashboard van de Rover P6 zo origineel mogelijk en historisch te houden. Het extra display zullen we dan ook "onzichtbaar" in de middelconsole verwerken …….

 

 

 

 

PowerView 750 display:

 

•Display gebaseerd op CAN, met volledig modulair ontwerp;

•Makkelijk te bedienen;

•Robuust en betrouwbaar design;

•Configureerbare bedieningsknoppen;

•Lcd-scherm, zichtbaar in direct zonlicht;

•Verwisselbare omlijsting, knopjes, i/o interface en meer;

•Deutsch DT Series 6-Way Connectors

 

 

 

 

17.11.2013 De elektrische voorzieningen…Powerbox

We hebben, samen met Rob Velt (Multiteck), voor onze klassieke Rally Rover definitief gekozen voor een modern elektronisch systeem voor de verdeling/afzekering van de diverse componenten.

 

 

 

We gaan 2 stuks Powerbox (leverencier : Multiteck ) instaleren, dit systeem o.a. bekend in de Dakar wereld moet een probleemloos elektrisch systeem gaan leveren, zonder “losse” zekeringen en diverse relais. Kortom, alles uit een tweetal Powerboxen…!

 

Power Distribution Module

 

•Virtuele zekering technologie;

•Tien 15A uitgangen;

•Twee 25A uitgangen;

•Twaalf digitale ingangen;

•Acht analoge ingangen;

•Compact, verzegeld en robuust verpakt;

•Verbeterde diagnoses en protectie.

15.11.2013 Oriënteren ACHTERWIELOPHANGING / part II

We hebben een oude achterwiel ophanging compleet op de werktafel gelegd en hebben zo mooi de mogelijkheid om het rustig door te nemen en waar nodig op te meten.

Met het nieuwe Jaguar diff ernaast kunnen we mooi bekijken wat en waar we moeten aanpassen.

Het 1e voordeel blijkt al gauw, het gatenpatroon/afmetingen van de steekassen blijkt 100% over een te komen. De achteras zal in totaal zo’n 4-5 cm breder, maar dat werk alleen maar in ons voordeel… we willen, in combinatie met brede 15” velgen, graag naar een width body.

14.11.2013 Oriënteren ACHTERWIELOPHANGING

De achterwiel ophanging van de Rover P6 is van het type Dion, deze semi-onafhankelijke wielophanging geeft de auto een soepel weggedrag. De remschijven zitten standaard direct op het diff gemonteerd (inboard).

 

 

 

 

 

 

We hebben ervoor gekozen dit bij de nieuwe rally auto intact te laten, echter het Rover diff te vervangen door een LSD diff van een Jaguar XJ. Twee redenen:

1: natuurlijk het LSD voordeel,

2: het diff is geschikt voor het relatief hoge koppel dat we voor ogen hebben met de nieuwe V8 motor.

12.11.2013 een frisse (her)start !!

Vanavond zijn we begonnen aan de "winterstop".... het actieve rally seizoen zit er op en we kunnen gaan bouwen aan de nieuwe auto voor 2014!

Hans is begonnen aan de demontage van het beoogde nieuwe V8 blok, de eerste indrukken zijn goed, maar......

 

"Meten = weten", dus zullen we het complete blok na (laten) meten of alles binnen de toleranties ligt !

 

11-12-2012 Stuurbekrachtiging

13-11-2012 UPDATE

"een hele ervaring rijker : wensenlijstje....."

zo ver zijn we (november 2012)
zo ver zijn we (november 2012)

We hebben de eerste 2 rally seizoenen (2011 en 2012) er op zitten met de Monte Carlo replica en kunnen de winter van 2012/2013 rustig gaan kijken naar mogelijke verbeteringen. DIT IS TE VOLGEN OP DE PAGINA "Classic Rover Rally Team"  ..............

 

 

Zoals eerder genoemd was de 2000TC een “tussenoplossing".... en gaan we rustig verder bouwen aan ons Rally project, we hebben dit inmiddels project 2013 genoemd. Inderdaad, dat is het streefjaar waarin we hopen de auto klaar te hebben. Dat lijkt nu (November 2012) nog ver weg, maar we zien wel.

De specificaties / wensen zijn o.a. als volgt :

 

  1. V8 met minimaal 200 PK
  2. LT55 5 bak
  3. speciale racekoppeling
  4. Limited sper diff
  5. brede 15" wielen met competitie banden
  6. remsysteem aanpassen
  7. width body
  8. auto FIA - klaar
  9. verbeterde veren en schokdempers
  10. auto hoger op de wielen (instelbaar)
  11. gewicht beperken / zo licht mogelijk bouwen 

 

 

 

Project 2013...? volg het hier .......

PROJECT 2013 

 

 

 

   

Dit is de basis kleurstelling voor ons Project 2013, NADA in Monza Red,

met op het dak de Union Jack....

Volg hier het chronologische weekverslag van de opbouw van deze rally P6......

voor de complete fotoreportage / klik op link :

 

 

 

https://picasaweb.google.com/RoverhomeNL/P63500BelgProject2012#

 

 

 

19-05-2011 Aan de gang met de "Belg" .......

P6 3500 Belg "Project 2012..?" Dit is de auto die als basis gaat dienen voor ons project 2012 (?)...... misschien dat 2012 iets te voorbarig is, maar het begin is er....... een goede harde auto die voorzien gaat worden van een snelle 3500 V8 met een LT-55 5-bak. We houden je op de hoogte.....

 

foto's via ...https://picasaweb.google.com/RoverhomeNL/P63500BelgProject2012#

24-05-2011 "Slopen en nog eens slopen...."

Theun / een lastig klusje ...
Theun / een lastig klusje ...

Vanavond weer een groot deel van de auto gesloopt.... het blijft apart, dit is weer typisch zo'n auto die overal (!) keihard is. Gewoon een auto uit België (dus geen Zwitserland of Italië), maar gewoon ROESTVRIJ en KEIHARD !!

 

26-05-2011 "Slopen deel I"

31-05-2011 "Slopen deel II...."

De achteras en de beide voorpoten zijn er onder weg !

 

Deze voorpoten inclusief de "3 pots" remklauwen en grotere schijven (standaard op de late types 3500S !) gaan we reviseren, voorzien van andere blokken (FERODO 3000) en na complete revisie gaan deze poten onder de "Witte Rally P6"

We hopen, inclusief de nieuwe remvloeistof dat we het probleem van de kokende remmen kwijt zijn !

 

07-06-2011 "De V8 is er uit ....het schiet mooi op!" slopen deel III

Het slopen gaat verder..... maar het schiet mooi op!

We hebben vanavond het motorcompartiment compleet kaal gemaakt, dwz de dikke V8 met automaatbak (BW35) is eruit, maar ook de kachelunit en de complete stuurinrichting. Het is een mooi blok, motornr. 45502488B, met een compressieverhouding van 10,5:1.

 

Rest volgende week nog het dasboard, hemeltje en het dak demonteren en de body is kaal...... en dan weten we het nog niet, alléén stralen, of eerst in het "badje" en chemisch ontlakken. 

Binnenkort meer..... 

13-09-2011 "demonteren van de deuren"

Het werd tijd.... zo tussen de diverse evenementen door, eindelijk weer een avond aan de "Belg" kunnen werken. De 4 deuren vanavond compleet gestript, de binnenwerken er uit en de onderdelen netjes per deur in een kratje verpakt ........

05-10-2011

Scoops.... de door ons gewenste NADA uitvoering is voorzien van scoops. Deze dienen om de (extra) lucht bij de motor te krijgen. Via Ebay in Amerika uiteindelijk een origineel setje kunnen bemachtigen....

08-11-2011 "de body is klaar voor de straler"

Het demonteren van de body is vanavond afgerond .... volgende week kan de body naar de straler en laten we in eerste instantie de binnenzijde stralen.

 

Daarna ..... wegbrengen voor de rolkooi !

 

15.11.2011 "Body naar de straler"

De body is naar het straalbedrijf, in eerste instantie laten we alleen de binnenkant doen, zodat we verder kunnen met de voorbereidingen voor de rolkooi. Daarna, als alles zo'n beetje gepast en aangepast is, gaat de body nogmaals naar de straler voor de definitieve straal- en spuitbehandeling. We kiezen er ook dit keer voor om de body wit te laten spuiten, hierover later meer ....

22-11-2011 "EFI in combinatie met DTA"

We zijn er qua motoropbouw wel uit :

 

"EFI in combinatie met DTA", we gaan gebruik maken van het inlaatspruitstuk van de Range Rover P38 4.6 ltr. met bijbehorende injectoren en plenum met gasklep. De besturing van het injectiesysteem gaan we doen mbv DTA,  dit systeem heeft extra nodig een :

  • gasklepsensor
  • krukassensor
  • luchtemperatuur meter

de overige delen halen we van het originele P38 spruitstuk, daarna opbouwen en afstellen met de laptop op de rollenbank bij Bosch Tuning.

 

Ook overwegen we op dit moment nog om over te stappen naar E85 (Ethanol), met als grote voordeel dat we een hoger (lees : 108) octaangehalte hebben..... meer voorontsteking kunnen pakken en dus meer vermogen en minder kans op pingelen van de V8-motor. Nadeel is het verbuik, dat ligt een stuk hoger dan normale benzine, daarentegen krijg je wel een veel betere motorkoeling! 

  

WE ZIJN BENIEUWD NAAR HET RESULTAAT!!

 

 

 

29-11-2011 "Body klaar bij de straler!"

De body staat er "kaal" bij, alle verf is er af, alleen her en der nog wat coatingresten die we er voor de volgende keer even af moeten steken. Verder is het resultaat verbluffend, een auto uit 1972 en ....... absoluut KEIHARD, GEEN GATEN!!

 

De body gaat nu terug naar de CRRT-werkplaats, dan kunnen we nog wat dingen doen en dan tussen Kerst en Oud-Nieuw.... de ROLKOOI volgens de nieuwste eisen !

 

17-01-2012 "nieuwe remklauwen voorzijde"

de 3 soorten.........
de 3 soorten.........

We zijn al een tijdje aan het zoeken voor nieuwe remklauwen "voorzijde" van de Monte Carlo, maar ook voor het project 2013.......

 

De huidige voorremmen van de Monte Carlo zijn van het zogenaamde 2-pots principe. We merken, op de wat langere proeven, dat dit krap toereikend is om het "Engelse staal" goed tot staan te brengen. Dus zoeken we naar een ander remsysteem aan de voorzijde, zowel klauwen als blokken !

 

Voor de Monte Carlo is de keuze niet zo moeilijk, we gaan naar het veel zwaardere 3-pots systeem van de latere types 3500.... hier kunnen we ook "race" remblokken voor krijgen.

 

Voor het project 2013 is het een heel ander verhaal, we willen naar de 4-pots klauwen die onder de Range Rover Classic zitten ....... dit zal enig passen, meten en aanpassen vergen, maar we gaan ervan uit dat het eindelijke resultaat veel extra remkracht zal opleveren !

19-01-2012 "De nieuwe stoelen"

We hebben de nieuwe SPARCO stoelen binnen...... zit fantastisch, maar het gaat weer passen en meten worden om de boel er netjes in te krijgen .....

12-11-2012 "de nieuwe klokken"

12-11-2012 ''De nieuwe Terratrip Classic 202"

12-11-2012 "het nieuwe LSD Jaguar diff"

Hier een afbeelding van het nieuwe Jaguar LSD diff. We hopen hiermee de voordelen van een limited sper te kunnen combineren met de standaard sterkte van dit Jaguar diff. Verder weer schijfremmen achter, deze willen we ombouwen naar geventileerde schijven in combinatie met speciale remklauwen.

12-11-2012 "elektrische stuurbekrachtiging"

Om snelle reacties in de nieuwe rally auto mogelijk te maken monteren we stuurbekrachtiging. Echter kiezen we voor een eigenbouw elektrisch systeem (op basis van Opel Corsa C), dit heeft de volgende voordelen:

1) sneller dan het standaard hydraulische systeem van de P6

2) kost geen motorvermogen.....