www.classic-rover.nl
» nieuws » archief » 2014

nieuws archief 2014

16-11-2014

Fursten Forest "The long version" 15.11.2014

14-10-2014

Bad Emstal Rallye 2014

Bad Emstal Rallye 2014

 

Een prachtig evenement, met vooraf matige weersverwachtingen, maar uiteindelijk een prachtige bijna warme rally dag….

We begonnen zaterdagmorgen vroeg met de verkenning van 5 verschillende proeven. WP1 en WP2 waren bekende Rundkurzen en ook de proef Russenweg met de beruchte (!) jump over het spoor hadden we eerder gereden. Één proef, op het Industriegelände van Wolfhagen was compleet nieuw voor ons.

 

Na het verkennen was er om 11.00 uur een rijdersbespreking en daarna was het wachten, onze starttijd was 13.46 uur…

 

WP1, de Rundkurz Pommernhagen, ging goed. Het was even wennen, banden niet op temperatuur en een zeer glad wegdek onder de bomen door een combinatie van gevallen bladeren en vocht. Toch nog een eerste ronde was het gevoel er weer en ging het lekker.

 

WP2, ook een Rundkurz, was ook een oude bekende en liep vanaf het begin lekker. De Rover lekker laten rollen en zorgen dat de snelheid er in blijft, erg belangrijk voor de zware P6 met relatief gezien weinig vermogen. Ook deze proef liep lekker en de auto ging prima.

 

Op weg naar WP3 roken we een scherpe benzinelucht. We besloten, gezien het strakke tijdsschema, niet te stoppen en eerst naar de start van WP3 te rijden en daar snel te kijken. Daar aangekomen, motorkap open, geen probleem/lekkage te zien. Kofferklep open, ook bij en om de benzinetank geen problemen. Echter, onder de auto liep de benzine er met grote stralen uit.

Waarschijnlijk een gescheurde tank(bodem), iets wat we terplekke niet konden repareren en aangezien er geen service was, betekende dat voor het Classic Rover Rally Team helaas einde wedstrijd!

We hebben door het uitvallen kostbare punten laten liggen en zijn nu kansloos om te Intercup titel in de HRC te prolongeren, helaas, volgend jaar beter!.

 

 

05-10-2014

1 KUE for sale ....

1 KUE for sale ....

Advertentietekst :

 

We are very proud to offer this superb Rover for sale.

1 KUE is the registration of arguably the most significant surviving Rover cars of all time. The only survivor of the works entered rally cars from 1965, 1 KUE remains a highly competitive rally car today.

Originally built for the 1965 season 1 KUE retired from the Acropolis Rally of that year before finishing 16th on the Alpine Rally and 17th on the RAC Rally in November of 65. Entered by the British Broadcasting Corporation for the January 1965 Monte Carlo Rally it retired over the time limit. The history file details all these events.

Sold into private hands and re registered JXC226C the Rover went on to be a class winning and event winning car in the hands of Brian Terry before being sold to Sandy Forbes for the Texaco London Rally.

Noted enthusiast and expert Bob Gardner took ownership of the car in '88' and restored the car reuniting it with registration 1KUE in the process.

Purchased by well know rally competitor David Roxburgh in February 1997 and prepared for endurance rallying again. 1KUE has had a highly successful recent competitive career competing all over Europe with many class wins and places and some highly creditable overall finishes.

Sold driving beautifully and on the button with all the required accreditation and a simply enormous history file including the bough log book and many magazine articles on the car. 1KUE represents the chance to receive an entry into pretty much any rally and having received the entry this car can win. We are proud to offer this car the second 'works' car and third significant Rover we have offered in the last year. You will not find better history for this money anywhere.

 

voor de liefhebber:

Fender & Broad Classic Cars
Glenfrome House
Eastgate Road
Bristol
Avon
BS5 6XX                          

 

09-09-2014

Foto's Beaulieu online

Foto's Beaulieu online

We zijn terug van wederom een prachtig weekend Beaulieu Autojumble .... wederom zeer veel gezien en erg gezellig !

klik hier voor de foto's

02-09-2014

Beaulieu 2014 .....

Beaulieu 2014 .....

Komend weekend 6 en 7 September zijn we weer op Beaulieu bij de Autojumble, dit doen we al een aantal jaren. Dit jaar voor het eerst met een eigen "stand" waar we onze Rover spullen onder de aandacht willen brengen.... 

27-08-2014

Rover Special 1948 single seater

Rover Special 1948 single seater

This Rover Special was built in 1948 by three young enthusiastic engineers at The Rover Company, Spencer King, Peter Wilks and George Mackie for their own amusement. They used it for club racing with some success too, until they became too involved with the Marauder project.

In 1949 Jack Gethin in Birmingham joined the trio. He helped out with finance and workshop space and he also raced the car. In the early 1950:ies Gerry Dunham raced the car in some international events, thus qualifying the car for the historic section of VSCC events, where it still occassionally competes.

In 1963 Frank Lockhart became the regular driver, and in the late 1960:ies he bought the car from the original owners, King, Wilkes and Mackie.

Frank used the car for racing until he, in 2002, sold it to the Welch Rover-enthusiast Ian Glass, who now keeps the racing tradition going.

Ian brought the Singleseater to British Car Week in Gothenburg 2004. The car was shown at Tjolöholm Classic Motor as well as at other events during the week.

 

The chassis of the Rover Special was a prototype for the P3 chassis, designed by Adrian Lombard before WWII. The engine was a four-cylinder prototype IOE of 1.2 litres that had been used in a Rover 10, and had covered more than 110 000 miles (175 000 km) when it was given to the three engineers.

The body was built by John Griffiths, and has been altered very little since new.

On the mechanical side however, there has been numerous changes. From the start, King, Wilkes and Mackie used the car to test components for the Rover Company.

Numerous are also the engines that have been tested and used in the car. Since 1979 the car has a 2,6 litre engine with a tripple-carburettor manifold.

 

28-06-2014

Vorschau auf die 9.ADAC Rallye Niedersachsen

Vorschau auf die 9.ADAC Rallye NiedersachsenVorschau auf die 9.ADAC Rallye Niedersachsen im Südharz Publiziert am 28. Juni 2014 von Sebastian Knorr In knapp einer Woche dröhnen wieder die Motoren durch die Täler des südlichen Harzes. Für die Region, eines der interessantesten Rallyes mit knapp 125 Wertungskilometern auf Asphalt und Schotter. Mit der kleinen Vorschau, stimme ich euch schon einmal auf dieses Motorsportereignis ein. Beide Fahrzeuge sind auch in diesem Jahr wieder zu bewundern. Für mich gilt die ADAC Rallye Niedersachsen als Pflichttermin in meinem Motorsportkalender. Hier habe ich die ersten Bekanntschaften mit anderen Teams gemacht, hier habe ich meine erste Rallye fotografiert und hier gibt es einfach die schönsten Orte, wo die Rallyefahrzeuge mit der Natur harmonieren können. Im südwestlichen Teil des Harzes finden auch in diesem Jahr wieder die Rallye Niedersachsen statt. Der Service und das Fame wird, wie in den letzten Jahren auch, wieder im Herzen von Osterode stehen. Erstmals wird diese Rallye auch als Wertungslauf der Deutschen Rallyemeisterschaft ausgetragen, was nicht nur strengere Richtlinien, sondern auch einige bekannte Fahrer zu diesem Event bringt. Jens Brandes wird auch in diesem Jahr wieder mit dem Kadett seines Vaters antreten. Mein Augenmerk geht auf den haushohen Favoriten Hermann Gassner jr. im Mitsubishi Lancer Evo X R4. Das Team selbst bringt nicht nur viele Lancer Fahrzeugen mit ins Feld, sondern sorgen mit diesen Fahrzeugen für eine atemberaubende Soundkulisse. Im letzten Jahr war Gassner Jr. leider nicht dabei, umso größer ist die Freude für mich, in diesem Jahr diesen zu sehen. Abseits der 30 startenden Rallye NDS Teilnehmer, gibt es ja noch meine Favoritenklasse der ADAC Retro Rallye Series. Ein zauberhaftes Fahrzeug. Der Renault Alpine A110 fiel leider im letzten Jahr nach den ersten WPs aus. Das diesjährige Feld der Retros umfasst nicht nur 40 Fahrzeuge, sondern beinhaltet noch dazu einige wahre Seltenheiten. So ist wieder der Renault Alpine A110 – 1600S von Bastian und Martin Skobis dabei oder auch der Lancia Delta Integrale von Jürgen Jochum. Aber auch kleinere Fahrzeuge finden Platz in der Gleichmäßigkeitsprüfung der Retro Rallye Serie. So werde ich gespannt verfolgen, wie sich unser Partnerteam um Rudolph/Christmann (Im Opel Corsa A) und Rudolph/Diemer (Im Opel Kadett E GSI) so schlagen. Feuer frei! An vielen Übergängen der Wertungsprüfungen herrscht reger Steinschlag von unten. Auch der junge Pilot Jens Brandes wird sich mit dem Opel Kadett C seines Vaters (Brandes-Racing) gegen die anderen Retroteilnehmer behaupten wollen. Zu meiner Freude sind noch weitere Freude des Hauses bei der Rallye mit dabei. So auch Elsenbroich/Meerkötter im roten Porsche 944 und Junge/Junge aus Bad Grund (Heimspiel!) mit dem weißen Opel Manta GTE. Abseits der deutschen Fahrer gibt es auch Teilnehmer aus den Nachbarländern. So darf die Rallye auch wieder Han Edelijn und Sander van Ryn aus den Niederlanden in ihrem Landrover MG B GT begrüßen. (Übrigens hatten wir den Han im letztens Jahr zum exklusiv Interview.)
29-05-2014

29.05.2014 "New arrivals" : Scalectrix Rover 3500

29.05.2014 "New arrivals" : Scalectrix Rover 3500
29-05-2014

29-05-2014 koppen (300 cubic inch) voor de V8

29-05-2014 koppen (300 cubic inch) voor de V8De Rover V8 3500 motor is, zoals je misschien weet, van oorsprong een Buick motor. Rover kocht de rechten van Buick om de motor te mogen bouwen, het is zoals de Amerikanen zeggen een 215 cubic inch motor. Buick heeft slechts één jaar (1964) een soortgelijke, maar grotere, 300 cubic inch motor gebouwd, deze zijn zeer schaars. Ik heb in Amerika 2 van die 300 CI koppen (ook aluminium) kunnen bemachtigen, we gaan ze inzetten op een 3500 V8 en kijken wat het (extra) brengt….. grote voordeel zijn de extra grote in- en uitlaatkleppen, de V8 kan dus beter “ademen”….
20-05-2014

Rally Grönegau 2014 voorbeschouwing.....

Rally Grönegau 2014 voorbeschouwing.....

De Rallye Grönegau heeft voor het Classic Rover Rally Team een verhaal…..

 

Tijdens de rally van 2012 werd er door het team een “uitstapje” gemaakt in Bennien, vrijwel direct na de start werd daar op volle snelheid in de stevige Duitse strobalen gereden en was er aanzienlijke schade aan de witte Rover P6 2000TC.

 

In 2013 stonden Johan Löwik en Gert Visser weer aan de start en voor het evenement werd de beruchte bocht in Benien omgedoopt in “Johan’s Corner”…

’s Morgens voor de rally begon werden Johan en Gert ontboden door de HRC Organisatieleider en werd er een gegraveerd schilt onthult op de plek (Bennien) waar de Rover P6 in 2012 vol de strobalen invloog : “Johan’s Corner” anno 2012

 

De rally werd verreden onder warme weersomstandigheden en de proeven lagen er supersnel bij. Ondanks de doelstelling om te finishen, werd vanaf het begin hard gereden door het Classic Rover team en werden met de “Gant” Rover P6 met de snelle V8 onder de motorkap goede tijden neergezet.

Op WP2 was er “klein momentje”, maar Johan hield de P6 op de weg, alleen wat lichte schade/lekkage aan het uitlaatsysteem was het gevolg. WP3/6 (Strecke “Hoyel”) was een prachtige en vooral technische proef, mooie smalle landweggetjes afgewisseld met passages door dorpjes vol toeschouwers en met de bekende “jump”. Kortom een prachtige proef.

De totaal 6 WP’s rondom Melle resulteerden in een uiteindelijke 6e plek in de Grönegau Historic en een 5e plek in de HRC ranglijst voor het Nijverdalse Rover team!

 

2014 zal het Nijverdalse team waarschijnlijk weer van start gaan met de replica van de Monte Carlo Rover P6 (2000TC), de auto is bijna klaar en het team heeft er zin in!

 

Naast de Rover zullen er nog meer Nederlanders in de HRC hun opwachting maken :

  • Drijber/Drijber – Opel Ascona B
  • Beuze/Kuiper – Opel Ascona B
  • Smits/Smits – MGB
  • Mulders/Marschall – Ford Escort MK2
  • Cornelissen/vd Broek – Triumph 2500 Saloon
  • Hosmar/nnb – BMW 1602
  • Pfauder/Smilde – Opel Ascona A
  • Michels/nnb – Sunbeam Imp
page loading